Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Hvem kan undvære Østre Gasværk Teater?

Jakob Steen Olsen nævner ikke, hvem der kan undvære Østre Gasværk Teater. Er det de 105.000, der har indløst billet i denne sæson, eller de 28.000, der allerede har købt billet til næste?

Pia Jette Hansen. Fold sammen
Læs mere

Berlingskes teaterglade teaterredaktør Jakob Steen Olsen overtrumfer i sin kommentar »Østre Gasværk Teater kan undværes«, 18. maj, sammenlægningen af Østre Gasværk Teater og Republique i 2017 ved at skrive en maskeret nekrolog over Østre Gasværk Teater.

Jakob Steen Olsen nævner ikke, hvem der kan undvære Østre Gasværk Teater. Er det de 105.000, der har indløst billet i denne sæson, eller de 28.000, der allerede har købt billet til næste og glæder sig til verdenspremieren på Ken Folletts bestseller »Jordens Søjler« forløst som musical? Er det de tusinde børn og unge, som har deres første markante teaterop- levelse netop her, eller de tusindvis af voksne, der ser spektakulære musikforestillinger i en unik ramme?

Teaterredaktørens konstruerede præmis er, at det nye, sammenlagte teaters profil »helt og holdent« er Republiques nuværende repertoire – underforstået at det intet har med Østre Gasværk Teaters at gøre. Mener Jakob Steen Olsen, at den nye profil ikke passer på Østre Gasværk Teater?

Det nye teater får til opgave at 1) udvikle og forny scenekunsten gennem nyskabende egenproduktioner, 2) samarbejde med andre teaterproducenter og frie grupper og 3) være vært for internationale gæstespil.

Det har alt med Østre Gasværk Teater at gøre og rammer præcis teatrets vision og strategi, som vi langt hen ad vejen er lykkedes med: Vi har i denne sæson været vært for de internationale gæstespil »Underart« af Cirkus Cirkör og ikke mindst »Playing Cards: Hearts« af verdensinstruktøren Robert Lepage med Østre Gasværk Teater som co-producent. Vi har med »Vores Sensommer« og »Cykelmyggen Egon møder Tommelise« lavet klassiske og nyskabende egenproduktioner, som udnytter Østre Gasværks smukke rum i fuld skala. Vi har samarbejdet tæt om succesen »Shubidua – the Musical« (med Fredericia Teater), talentudviklingsprojektet »Boxes« (i samarbejde med Anette Abildgaard), »Natsværmeren Live« (i samarbejde med DR), og til CPH STAGE får vi besøg af enmandsforestillingen »Brevet« af den frie gruppe Paolo Nani. Alt dette på blot én sæson – og alt sammen i tråd med den nye profil. Så lad blot nekrologen ligge i skuffen.

53 pct. af publikum var under 25 år til den nyskabende fantasy-musical »Skammerens Datter« – et publikum som sjældent lader sig råbe op. Siden urpremieren på Østre Gasværk Teater i 2012 har musicalen spillet for langt over 100.000 og er nu på danmarksturné med en flot finale på Hammershus i juli. Flere har nu øjnet nødvendigheden af at spille seriøst og stort for fremtidens publikum, herunder også Det Kongelige Teater.

Jakob Steen Olsen kalder Østre Gasværk Teaters profil blafrende. Det er et spørgsmål om perspektiv og temperament. Jeg kalder teatrets profil mangfoldig og favnende. Det handler om publikum: 105.000 børn, unge, voksne, førstegangsteatergængere og garvede teaternørder har foreløbig i denne sæson været i Østre Gasværks inkluderende teaterrum, som vi åbner for alle.

Jeg imødeser spændt sammenlægningen – for publikums skyld. Det nye Østerbro-Teater kan blive et markant, rummeligt teater i København med smal scenekunst og slagkraftigt musikteater side om side.

Jakob Steen Olsen skrev i sin anmeldelse af Skammerens Datter: »Verden har brug for Skammerens Datter.« Kan Østre Gasværk Teater undværes? Det mener jeg ikke.