Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Hvad må lærerne?

Jens Ellekær: Skoleleder Birgitte Sonsby på Ejerslykkeskolen i Odense er kommet i uføre, fordi hun over for nogle elever på skolen udtalte, at hun er træt – endog »skidetræt« – af »muslimer, der ødelægger undervisningen«.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det kunne være blevet ved denne påtale, men det fædrene ophav til en af eleverne klagede til rette myndighed over udtalelsen. Åbenbart er sønnike ikke muslim, men agnostiker, ateist eller noget helt andet. Ellers kan der jo ikke være noget krænkende i at blive tituleret som muslim.

I en kronik i Fyens Stiftstidende 24. oktober løfter skolebestyrelsesformand Peter Julius lidt af sløret for, hvad der foregår på Ejerslykkeskolen: skældsord og trusler mod de lærere, der har til opgave at bibringe den lokale skolesøgende ungdom lidt kundskaber og færdigheder. Godt så vidt: »Breaking news« – og vi kan gyse lidt over forholdene og så skynde os videre med dagsordenen, som i øjeblikket domineres af regeringens dagpenge­dilemma. Men så nemt er det jo nu engang ikke: De ungdommer, der vokser op med, at de kan true og udskælde deres lærere med sprogets værste gloser, vil uvægerlig dukke op i dagpengesystemet.

Hvis man fra skolen af går ud i arbejdslivet med den opfattelse, at man kan kalde sine kolleger for »luder« – og det er muligvis mere fornærmende over for mandlige kolleger end over for kvindelige – så havner man uundgåeligt blandt de arbejdsløse. Men nu sukker jeg efter den såkaldte »uddybende journalistik«. De nævnte forhold er ikke blot en »begivenhed« – det er ikke en »mand bider hund«-tildragelse – det er en tilstand. Og hvad siger eksempelvis Danmarks Lærerforening til dette såkaldte »nødråb« fra medlemmer i Odense?

Skal foreningen kun sikre arbejdstidsregler for sine medlemmer, eller skal den også medvirke til at sikre, at medlemmerne har et værdigt arbejdsmiljø? Og hvilke arbejdsregler gælder for lærerne? Hvor meget skal de acceptere i deres daglige arbejdssituation? Hvis jeg var lærer, ville en elev, som blot én gang havde tiltalt mig »luder«, ikke være velkommen i min klasse. Men hvad må lærere? Hvad skal de finde sig i?

Ville jeg som lærer kunne ekskludere eksempelvis fem elever fra en klasse for at kunne levere kvalificeret undervisning og dannelse til de resterende? Eller skulle jeg blot give op og stille mig op for enden af arbejdsløshedskøen? Altså, jeg savner den uddybende journalistik, der kan danne grundlag for en seriøs debat omkring forholdene på Ejers­lykkeskolen – og formentlig en række andre folkeskoler. Folkeskolen står i øjeblikket meget centralt i samfundsdebatten, men de konkrete forhold på Ejerslykkeskolen ender nemt som en døgnflue.