Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Hvad forventer de af os?

Livet på de danske folkeskoler bliver aldrig det samme, og det gælder også for de nuværende som kommende lærerstuderende. Den danske regering lader til at have så travlt med at sammenligne os med andre lande. Men hvad er det helt præcist, de forventer, at vi lærerstuderende kan, når vi er færdiguddannet?

Sådan lyder mine tanker, når jeg som lærerstuderende skal blive klædt på til at komme på arbejdsmarkedet og forme de næste mange generationer. Den danske regering har ikke kun formået at ændre det danske skolesystem, men også at gøre læreruddannelsen dårligere. Ved ikke at sætte førsteårs-studerende igennem en praktikperiode, får vi ikke lov til at opleve, hvordan det er at stå foran en klasse.

Derudover modtager vi næsten ingen undervisning grundet manglende ressourcer på uddannelsesstederne. Det er dybt frustrerende!

I min hverdag, som består af maks 12 timers undervisning på én uge, bliver vi ikke undervist i, hvordan man planlægger en god, udfordrende og differentieret undervisning, som kan fremme elevernes læring og forståelse. Vi lærer ikke at udvælge undervisningsmaterialer, så eleverne lærer det nødvendige for at forstå og få indblik i det danske samfund. Vi lærer altså ikke, hvordan man skal være lærer, før vi er færdiguddannet og får et job. Det minder om dengang, man fik kørekort: Du lærer det først, når du er bestået. Og det er mildest talt for dårligt!

Jeg bliver som studerende bekræftet i mit valg af studie, når jeg er i praktik ude på en af de danske folkeskoler, hvor jeg har en dagligdag sammen med eleverne og skolens personale.

Følelsen, jeg får, når jeg står foran en klasse og underviser, er fuldstændig fantastisk. Sidder jeg på skolebænken og har elevfunktionen, kan jeg ikke se pointen i at viderebygge på min gymnasiale uddannelse med analyser af teoribøger - det er ikke det, jeg skal ud og undervise i!

Grundet den skæve opdeling af vores undervisning og praktikperiode mangler vi noget mere praksisorienteret undervisning, hvori vi lærer at være lærer og formår at tilegne os evnen til at lære fra sig. Vi mangler forbindelsen mellem den teoretiske og den praktiske del.

Det er frustrerende, at vi som lærerstuderende ikke kan få indblik i, hvordan en uddannet lærers arbejde er udover de uger, vi er i praktik. Selv i denne periode på fem uger pr. år lærer vi kun en brøkdel af en lærers hverdag.

Byt rundt på teori og praksis – giv os noget mere praktik, hvor vi bliver kastet ud i det virkelige liv og mærker det på vores kroppe. Giv os det, eller giv os noget undervisning, vi kan bruge, når vi kommer ud i den danske folkeskole!