Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Gymnasiet – et horehus?

Jeg mener nu ikke, at der er noget morsomt i horehuset. At forfladige indsigt, som sammenlægningen af de tre fag er udtryk for, giver kun udsigt til afmagt.

HOR: Historie, Oldtidskundskab, Religion. Jeg tror, at jeg er bagmanden til nævnte »vittige« forkortelse. I mit læserbrev 12. april brugte jeg begrebet (HOR) første gang. Det var ment som en morsomhed, så diverse læsere kunne erkende idiotien i forslaget om at slå de tre gymnasiefag sammen. Jeg mener nu ikke, at der er noget morsomt i horehuset. At forfladige indsigt, som sammenlægningen af de tre fag er udtryk for, giver kun udsigt til afmagt.

I oldtidskundskab lærer vi f.eks., at mennesket er underlagt guddommelige love. I dag mener vi, at vi er frie – end ikke arv/miljø spiller en rolle for en hardcore liberalist. Men så længe et menneske er underlagt grammatik, matematik, logik og peristaltik, så er intet menneske i ordets betydning frit.

I oldtidskundskab lærer vi om f.eks. skæbnetunge liv. Vi lærer, at et menneske ikke altid er skyld i sin skæbne. Vi lærer, hvordan man tackler denne modgang. Vi lærer ungdommen, at nogle mennesker får flere problemer i livet end andre. Vi lærer ungdommen at forstå, at disse mennesker ikke har valgt at blive deres egen ulykkes smed. Vi lærer ungdommen at forstå, hvad lykke og ulykke er, og at materielle goder ikke nødvendigvis er de eneste reelle goder, der gives. Det har ungdommen brug for at læse, for konkurrencestaten skal nok give dem modgang i de kommende år.

Det er desuden i denne konkurrence-galskabs-tid nyttigt at vide, at der er flere ting, vi har til fælles med oldtidsmennesket, end vi umiddelbart tænker os. Det vil kunne afmontere en del af den hysteriske omstillingsparathed og effektiviseringstendens, vi har skabt i dag, at indse dette. I dag er mennesket underlagt og determineret af penge. Så ved jeg ikke, hvad der er værst.

Michael Pedersen

Dalgårdsvej 185, 6600 Vejen