Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Grøn omstilling sker på vejen

Socialdemokratiet og de Radikale har foreslået at give en økonomisk håndsrækning på 20.000 kroner til 1.000 købere af elbiler Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Socialdemokratiet og de Radikale har foreslået at give en økonomisk håndsrækning på 20.000 kroner til 1.000 købere af elbiler. I alt 20 millioner kroner. Det er for uambitiøst! Nye teknologier – elbiler, hybridteknologier, brint og en række andre løsninger – er en del af fremtidens transport. Men hvis vi virkelig ønsker at gøre noget ved transportens CO2 udledning og ikke bare sende signaler, så skal det ske med udgangspunkt i virkeligheden ude på vejene. Og der er kun ganske få elbiler derude endnu. Støtte til 1.000 af slagsen vil således kun have symbolsk karakter.

Realiteten er, at benzin- og dieselbiler udgør den transportmæssige rygrad i vores samfund. Alene i år vil der blive solgt flere end 200.000 nye benzin- og dieselbiler i Danmark, og bilparken er oppe på over 2,4 millioner biler. Skal vi omstille transporten – mens vi venter på, at lovende nye teknologier som el, brint, hybrid og flere andre for alvor bliver gangbare – så er øget brug af bæredygtige biobrændstoffer afgørende.

Den gode nyhed er, at det virker. Allerede i dag blandes der således 5 procent bioætanol i benzinen og 7 procent biodiesel i dieselen, hvilket hvert år siden 2010 har sparet klimaet for 800.000 ton CO2. De bedste dieselbiler kører i dag mere end 30 km per liter, og på kun otte år er der skåret 15 procent af bilernes CO2-udledning. Så lad os nu tænke den grønne omstilling som et længere træk – i tråd med de faktiske transportbehov og virkeligheden på vejene.