Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Gaderne kommer til at vrimle med robotter og selvkørende biler - her er nogle løsninger

Totalt set vil der være færre biler i en robotbil-fremtid, men de vil køre mere, så trafikken på vejene vil ikke blive reduceret. Tværtimod er der en risiko for, at det er så nemt at rekvirere dør til dør transport, at vores eksisterende offentlige transportsystemer med tog og letbane vil få det sværere.

Preben Mejer Fold sammen
Læs mere

Teslas stifter, Elon Musk, er god til at tage overskrifterne, når han tweeter de nyeste planer for Tesla som selvkørende bil. Men vi er der ikke endnu.

Selvkørende biler defineres i niveauer fra 1 = ingenting til 5 = totalt selvkørende. Tesla er i dag på niveau 3, og i USA på vej over på niveau 4, der blandt andet betyder, at bilen selv vil kunne skifte kørebane, og tage afkørslen på motorvejen og den slags. Men naturligvis kun i lande, hvor det er tilladt.

Men selvkørende biler er jo bare en brik i vores transportfremtid. E-handel og deraf følgende varetransport er i vækst, og almindelig udbringning af varer med store lastbiler inde i bycentre er ikke løsningen i fremtiden. Vi vil se et mere fragmenteret og mangehovedet transportmønster, hvor varerne ankommer på store lastbiler til distributionscentre, og robotter omlaster til mindre enheder.

Pakkeløsningen

Selvkørende robotter, der kan bringe varer ud, er en vigtig del af det fremtidige transportmønster. Enheder som Starship Technologies udbringningsrobot, der kan køre 20 kilo op til to miles. Nogle robotter vil fungere lidt som en omkørende Swipp box, så du modtager en kode på din smartphone, der kan lukke »bagagerummet« op på robotten, som tålmodigt holder og venter.  Der er stor interesse for selvkørende robotter, og derfor også adskillige opstartsfirmaer inden for området. Og med god grund: Honeywell anslår, at 53 pct. af de samlede distributionsomkostninger ligger i »last mile«.

Konsulentvirksomheden McKinsey har analyseret sig frem til, at man kan spare over 40 procent af »last mile«-omkostningen ved at bruge robotudbringning. Der er ingen tvivl om, at alverdens vare-robotter er en del af det fremtidige gadebillede.

Præcis navigation

Men robotterne kræver præcise navigationsoplysninger. Min egen Tesla bliver forvirret, når der ikke er striber på vejen, den kan køre efter, så i sne og slud og med blade på vejen er den hjælpeløs, og den vil ikke aktivere sin autopilot. Det samme vil gælde hele det omkringkørende og kommende robotcirkus med vores almindelige navigationssystem, det er nemlig ikke præcist nok. I heldigste fald er der tale om en eller flere meters upræcision, når man bruger almindelig GPS.

Derfor arbejder man med at bruge landbaserede forstærkere til at øge GPS-præcisionen. I Aarhus er der lige nu et pilotforsøg med 11 landstationer, projektet kan potentielt give en præcision på en centimeter.

Andre arbejder med at opbygge 3D-kort over bycentre, steder hvor man skal kunne navigere præcist. Opstartsvirksomheden Mapper.ai tilbyder at skabe 3D-modellerne. En by vil for eksempel kunne bestille et præcist 3D-kort over de primære veje, eller et visionært robot udbringningsfirma vil kunne gøre det samme, og dermed få en konkurrencemæssig fordel. Mapper foretager den grundlæggende kortlægning ved hjælp af udstyr installeret i biler. Når Mapper får en opgave, køber de blandt andet Uber-chauffører til i spildtiden at køre rundt og registrere veje, kryds og så videre.

»Den bedste løsning til at undgå trængsel er dynamisk og intelligent road pricing. Med ekstra afgift i dagtimerne, hvis du kun er én person i bilen.«


Myriader af selvkørende robotkøretøjer

I dag er der et enormt ressourcespild omkring udnyttelsen af vores biler. En almindelig familiebil holder stille i mere end 90 procent af tiden. Delebils-ordninger er vejen frem, og robotbiler er en naturlig del af fremtidens måde at bruge transport på. Vi bestiller simpelthen en bil når vi har brug for det, og så holder den udenfor og venter, ligesom taxaen i dag, men bare uden chauffør. Nogen af dem er Uber, nogle er taxaer. Man kan også forestille sig at for eksempel Tesla laver en ordning, hvor ens bil kører penge ind, mens man ligger og sover. BMW går også ind i servicekoncepter omkring delebiler og regner med at tjene mere på at sælge minutters køretid end biler i fremtiden.

Totalt set vil der være færre biler i en robotbil-fremtid, men de vil køre mere, så trafikken på vejene vil ikke blive reduceret. Tværtimod er der en risiko for, at det er så nemt at rekvirere dør til dør transport, at vores eksisterende offentlige transportsystemer med tog og letbane vil få det sværere. Der er studier, som peger i retning af, at der vil være 25-35 procent flere biler på vejene i en selvkørende fremtid. Det kan vores infrastruktur ikke bære - vi skal derfor ikke bare slippe robotbilerne løs, men det bliver nødvendigt med regulering omkring dem for at sikre, at det stadig er interessant at køre med offentlig transport.

På samme måde med vareudbringning. Ikke så meget e-handels pakker, men varer til butikker, restauranter og så videre. For ikke at kvæle os selv i små VW Transportere - eller fremtidens robot-Transportere - bør en del af denne vareudbringning finde sted om natten. Og robotterne kan stå for det hele.

Den bedste løsning til at undgå trængsel er dynamisk og intelligent road pricing. Med ekstra afgift i dagtimerne, hvis du kun er én person i bilen. Dynamisk prissætning, der kan svinge fra dyrt i spidsbelastningstimerne til gratis om natten. På den måde kan vi få flyttet trafikken over på de mindre belastede tidspunkter, og vi kan gøre det attraktivt stadig at bruge tog og letbane. Ellers kvæler vi os selv i køretøjer, robotter eller ej.