Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Foldager, du har ret, men langtfra i alt

Lad være med at klandre alle gymnasieelever for fejl i dit klasserum. Fej for egen dør. Men gør dig selv en tjeneste og send skylden videre til din ledelse,

Torben Nybo Steffen-Nielsen. Fold sammen
Læs mere

Kære Christian Foldager.

I dit debatindlæg (8. oktober) vælger du den nemme løsning og fælder dom over samtlige danske gymnasieelever. Og det vil jeg ikke tillade.

Sandheden er, at du har ret i nogle af dine påstande, men langtfra alle.

Ja, computere kan være irriterende i undervisningen, men så brug dem dog til noget fornuftigt. For de er ikke kun til noter – langtfra endda.

Jeg har været i chok over tilstanden i gymnasieskolen

Computere kan faktisk fremme elevernes engagement. Det kan ses, når de laver grammatik på den digitale platform Min Læring, eller når de bruger en Padlet til at lave en fælles brainstorm. Det kunne også være, når de analyserer traileren til »Flammen og Citronen«. Mulighederne er uendelige, men det kræver, at man åbner sit sind og tænker lidt – bare lidt – ud af boksen.

Hvis dine elever ser film med lyd på i undervisningen, så er det da helt klart et problem, men jeg er bange for, at fejlen ligger hos dig og din manglende evne til at skære igennem.

For det sker ikke »hver dag i alle klasser på alle gymnasier«. Magen til generalisering skal man lede længe efter. Sandheden er, at det er svært at undervise, og jeg forstår din frustration. Men at lade dine manglende evner i klasseledelse gå ud over alle i gymnasieskolen passer ingen steder hen.

At de manglende evner så ikke (nødvendigvis) er din egen skyld, er en anden men vigtig del af diskussionen.

For følelsen af magtesløshed i klasserummet over bl.a. computere er du ikke den eneste, der har kæmpet med. Problemet er, at årsvikarer ikke får den nødvendige pædagogiske påklædning, inden de kastes ud i undervisningen. Selv havde jeg undervist i fire år, før jeg kom på mit første kursus i pædagogik, og det var ikke, før jeg kom i pædagogikum, at det gik op for mig, at computeren ikke bare er et vigtigt redskab i undervisningen, men også i dannelsen.

For elever skal lære at bruge computeren i undervisningen. Lektor Michael Paulsen fra Aalborg Universitet forklarer det således: »Lærerne skal tilegne sig evnen til at hjælpe eleverne med at blive gode til at deltage, reflektere, bearbejde information og udtrykke sig fagligt i det nye mediemiljø. Det er kernen i digital dannelse. Eleverne skal lære, at de nye medier kan bruges til forskellige ting, og de skal lære at bruge dem bevidst og med omtanke.«

Og når vi som undervisere nægter at forholde os konstruktivt til computerne i undervisningen, så har vi fejlet i vores gerning. Dermed ikke sagt, at vi ikke kan bede eleverne pakke computeren væk, hvis der er behov for det. Men det går heller ikke, at vi nægter dem helt at bruge teknologien, hvis vi ikke magter undervisnings- og dannelsesopgaven selv.

Lad være med at klandre alle gymnasieelever for fejl i dit klasserum. Fej for egen dør. Men gør dig selv en tjeneste og send skylden videre til din ledelse, for det er dem, der ikke har klædt dig på til undervisningen.