Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

»Flere parkeringspladser i byen vil være trafikalt selvmord«

Morten Kabell
Læs mere
Fold sammen

Nogle ting er bedst blot at tie ihjel frem for at give dem opmærksomhed. På Berlingskes blogsider har Liberal Alliances Alex Vanopslagh fri taletid, og de fleste af hans udfald mod Københavns Kommune skænker jeg ikke meget energi. Der skal være plads til at være uenige. Men efter den seneste omgang ævl fra byrådskandidaten er det alligevel nødvendigt at justere et par ting.

Vanopslagh har allerede i DRs detektor måttet erkende, at han var forkert på den, da han fejlagtigt påstod, at københavernes sortering af madaffald ikke gavner miljøet. Alligevel nøjes han i sit blogindlæg med at udlede, at eksperterne gav ham ret. Ren vildledning. Han undlader at nævne, at eksperterne slår fast, at vores nye løsning er den mest fordelagtige miljømæssigt set, og at han måtte erkende sin fejl. Fake news-bjælken begynder at blinke.

Og han fortsætter i samme dur:

Vanopslagh skriver nemlig også, at Københavns Kommune over de seneste 20 år har nedlagt 20.000 parkeringspladser. Jeg ved ikke, hvor tallene kommer fra, men kommunens tal er det ikke. Ifølge vores opgørelse er der rigtig nok sket et fald på lidt over 14.500 parkeringspladser på papiret(!), men det skyldes bl.a. ændringer i opgørelsesmetode, digitalisering af parkeringsregistret, ændringer i infrastruktur samt ændringer i færdselsloven.

På papiret er der altså fjernet parkeringspladser, men ude i virkeligheden er det altså ren fantasi at præsentere det sådan. Sort på hvidt skriver forvaltningen, at det vil være direkte vildledende at sammenligne tal fra 1995 og 2017. I bedste fald ved Vanopslagh ikke bedre, i værste fald forsøger han igen at misinformere for at tiltrække stemmer frem mod det kommende kommunevalg.

Desuden vil oprettelsen af flere parkeringspladser i byen være trafikalt selvmord. Jo bedre forhold du skaber for bilister, jo flere vælger at tage bilen ind til byen, og jo mere kommer bilisterne til at holde stille. Det er konklusionen fra trafikforskere. Men det betyder vel intet for Vanopslagh. Han har stirret sig blind på et tal, der ikke fortæller, hvordan virkeligheden hænger sammen. Måske Detektor vil invitere ham i studiet igen, så han igen kan erkende sin fejl. Nu er Berlingskes læsere i det mindste blevet ledt på rette vej.