Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Erhvervsskolerne har brug for erhvervslivet

Erhvervsskolerne efterlyser adgangskrav, så de kan optage mere motiverede elever. Men problemet kan ikke løses ved alene at stille større krav til ansøgere. Det er også erhvervsskolernes eget ansvar at sammensætte en attraktiv uddannelse.

Mekaniker elever på TEC (Teknisk Erhvervsskole Center) i Hvidovre (automekaniker-uddannelsen). Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Berlingske skrev tirsdag, at de danske erhvervsskoler efterlyser adgangskrav, så de kan optage mere motiverede elever (14/5). Historien kan efterlade det indtryk, at skolerne blot skubber ansvaret over på eleverne selv.

Problemet kan naturligvis ikke løses ved alene at stille større krav til de unge, der ansøger om optagelse. Det er også erhvervsskolernes eget ansvar – og det er vi meget bevidste om – at sammensætte en uddannelse, der tiltrækker de unge. Og så er det frem for alt også virksomhedernes ansvar. De danske virksomheder skal nemlig ind på banen og bidrage til at sikre, at vi får kvalificerede faglærte på det danske arbejdsmarked. De skal møde de unge ude på skolerne, bidrage til undervisningen og de skal invitere dem ud på arbejdspladserne. I dag appellerer erhvervsuddannelserne nemlig ikke til de unge. Bl.a. fordi de udstikker deres karrierevej på et tidspunkt, hvor de slet ikke er afklarede omkring deres fremtid, og fordi virksomhederne viser dem alt for lidt interesse.

Vi skal skabe erhvervsuddannelser, der er i trit med de unges liv og måder at vælge uddannelse på. Region Hovedstaden har derfor i samarbejde med uddannelsesretningerne TEC, CPH WEST og SOPU lanceret initiativet ’fremtidens erhvervsskole’, hvor eleverne får kendskab til alle tre uddannelsesretninger. Her prøver de at løse virkelighedens problemer, lærerne anvender nye teknologiske løsninger og ledelsen lægger vægt på et åbent studiemiljø præget af fællesskab. Visionen er med andre ord at skabe en ambitiøs uddannelse med fokus på grønne løsninger, velfærdsteknologi, et internationalt perspektiv og samarbejde med erhvervslivet, så eleverne får indblik i mulighederne på det arbejdsmarked, de står på tærsklen af.

Men det bliver svært at nå målet, hvis ikke virksomhederne melder sig under fanerne. Først da kan vi sikre et konkurrencedygtigt arbejdsmarked i fremtiden.

Marianne Stendell, formand For Region Hovedstadens uddannelses- og forskningsudvalg (S), Leif Bille, direktør på TEC, Eva Hofman-Bang, direktør på CPH WEST og Inger Margrethe Jensen, direktør på SOPU