Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Endelig erkender regeringen hovedstadens betydning

Med planerne for Lynetteholm og Holmene er det svært ikke at anerkende, at regeringen træffer vigtige beslutninger til gavn for hovedstadsregionens fremtid. Indtil videre må man dog spejde efter større statslige anlægsinvesteringer på nær forundersøgelsen for anlæggelse af ekstra spor til Amager-motorvejen.

Ni holme
Ni kunstige øer skal anlægges i havet ud for Avedøre Holme syd for København. Her skal der være plads til 380 virksomheder og op til 12.000 nye arbejdspladser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Illustration: Urban Power for Hvidovre Kommune

»Når det går godt i hovedstaden, så går det godt i den resterende del af Danmark.« Ordene kom fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), og de faldt mandag på Avedøre-værket. Her kunne regeringen, toppolitikere fra Hvidovre samt Københavns overborgmester præsentere en ny visionær erhvervsudviklingsplan, »Holmene«, der om 20 år skal skabe 12.000 arbejdspladser på ni kunstige øer syd for nutidens Avedøre.

Troels Lund Poulsen var forud for sidste valg ellers en del af det jysk-fynske tæskehold af V-politikere, der krævede mere balance i Danmark, og som »udflytningsminister« stod i spidsen for første del af udflytningen af i alt 8.000 statslige arbejdspladser ud af København. Primært til provinsens store købstæder. Poulsen, der i øvrigt ikke har ry blandt københavnske politikere for at være hovedstadens bedste ven, var imidlertid mandag kommet til den erkendelse, at »for mig er der ingen tvivl om, at en stærk hovedstad gavner hele Danmark«, og arbejdspladserne på Holmene bliver »arbejdspladser, der er helt afgørende for Danmark«.

Det er ikke alle jyske Venstre-folk, der deler Poulsens vurdering. Det så man i kommentaren fra en skuffet V-borgmester fra Skive, der mener, at effekten fra hovedstadens fremgang stopper ved Storebælt. Skuffelse var der også hos en perlerække af sjællandske borgmestre, der savner opmærksomhed om deres erhvervsudviklings-projekter, som næppe er helt så attraktive i mangel på en nærliggende stor international lufthavn.

»Der er god grund til at ønske Hvidovre, hovedstaden og Danmark til lykke med denne meget langsigtede plan. Men der er også behov for at rejse et advarselsflag.«


At ikke hele regeringen har købt Venstres ensidige »bedre balance«-politik satte økonomi og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille (LA) ord på, da han på pressemødet kommenterede planerne: »Balancen har mest været væk fra hovedstadsområdet«, og tilføjede, at »vi, der bor i hovedstadsområdet, kan ranke ryggen lidt mere, når vi diskuterer balance i Danmark«.

Vigtige beslutninger

Med planerne for Lynetteholm og Holmene er det svært ikke at anerkende, at regeringen træffer vigtige beslutninger til gavn for hovedstadsregionens fremtid. Indtil videre må man dog spejde efter større statslige anlægsinvesteringer på nær forundersøgelsen for anlæggelse af ekstra spor til Amager-motorvejen. De to nævnte fremtidsprojekter er nemlig lagt an til at være selvfinansierende og kræver derfor ikke udlæg i jyske skatteborgeres lommer.

Jarl Cordua Fold sammen
Læs mere

I den kommende tid barsler regeringen både med en hovedstadsplan og en trafikinvesteringsplan, og der bliver det spændende at se, om de så viser en balance i trafikinvesteringerne landsdelene imellem. Det er netop her, at der må være forventninger til at især folketingsmedlemmer valgt i hovedstaden er helt oppe på dupperne og derfor kræver solide indrømmelser fra partiernes trafikordførere, som alle er valgt i Jylland.

Der er god grund til at ønske Hvidovre, hovedstaden og Danmark til lykke med denne meget langsigtede plan. Men der er også behov for at rejse et advarselsflag og mane til bekymring over for stærke kræfter i Venstre og DF, der også efter folketingsvalget kræver endnu større milliardudligning mellem kommunerne. Det ligger fortsat i kortene, at pengene til at fylde provinskommunernes slunkne kasser, blandt andet Århus Kommunes, skal betales med et lavere serviceniveau og højere skatter til hovedstadskommunernes borgere.

I øvrigt er det pudsigt, at investeringer i hovedstaden som hovedregel er meget langsigtede og helst selvfinansierende, mens beslutninger til gavn for provinsen skal ske hurtigt og enten sker på bekostning af hovedstaden eller kræver et træk fra fælleskassen.