Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Endelig en skandalefri zone: Fin oplevelse hos byens notar

Sådan forestiller jeg mig den offentlige administration, når den fungerer - procedurer og akkuratesse. Ordentlighed i et fornuftigt tempo. Mit besøg hos notaren var en skandalefri zone i en tid, hvor embedsapparatet synes i opløsning.

»Notaren i byretten var bevidst om sit ansvar,« skriver Anders Krab-Johansen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Philip Davali

Jeg havde en fin oplevelse hos byens notar i denne uge. En venlig, korrekt embedsmand, som tog sit arbejde alvorligt.

Vi skulle have underskrevet et testamente i overværelse af notaren. Et testamente handler om tiden efter ens egen død, så det er egentlig ikke nogen særlig munter situation. Nu sad vi i venteværelset hos notarialkontoret ved Københavns Byret med papirerne fra advokaten i tasken.

Ud af det lille kontor kom notaren, en midaldrende mand. Vi blev høfligt placeret ved et rundt bord, han spurgte til testamentets indhold, læste synkront begge kopier af dokumentet igennem, kontrollerede vores identitetspapirer, overværede underskrivelsen, stemplede papirerne og scannede dem til registeret for testamenter. Alt foregik i ro og orden. På vej ud fik vi en kort, hyggelig snak om fotografierne af tidligere notarer på væggen og sagde pænt farvel.

Sådan forestiller jeg mig den offentlige administration, når den fungerer. Procedurer og akkuratesse. Ordentlighed i et fornuftigt tempo. Notaren var en skandalefri zone i en tid, hvor embedsapparatet synes i opløsning.

Oplevelsen stod i modsætning til Britta Nielsen fra Socialstyrelsen, som berigede sig selv på bekostning af skatteydere og de fattigste danskere. Her var ikke skyggen af Frederiksberg Kommune, hvor direktøren for familieafdelingen er fyret efter dokumentationssvigt, som har ført til uberettigede tvangsfjernelser af børn. Ingen Teknik- og Miljøafdeling i Københavns Kommune, hvor man i foråret afskedigede to direktører efter utilstrækkelig klarhed om forretningsgangene, som førte til fejlopkrævninger hos byens borgere. Ingen teledataskandale i Rigspolitiet og intet rod i skattevæsenet.

Jeg stopper min opremsning her. Sagerne med fejlhåndtering hober sig op, mens tilliden til den offentlige administration undermineres. Konklusionen er banal: Det er rigtigt skidt. I et retssamfund er love, regler og forudsigelighed en nødvendighed. Det er gift for demokratiet, hvis moderniseringen af den offentlige sektor fører til fejl i sagsbehandlingen og regulære skandaler.

Normalt er jeg tilhænger af modernisering, enkle it-løsninger, produktivitetsgevinster og den slags, som betyder, at vi får mere for pengene. Kapitalismen er mester til at drive disse gevinster frem og omsætte fremskridtene til velstand. Sådan fungerer den offentlige sektor ikke. Der er ikke noget pres fra markedet og kunderne. Løsningen er derfor at lade private løse de opgaver, som kan klares privat. Så får vi effektiviteten. Det er ældrepleje, konsulentvirksomhed, transport, børnepasning og andre serviceydelser.

Når det gælder kernen i vores retssamfund er kuren ikke outsourcing, men ansvarlighed. Chefer, embedsfolk, kontoransatte og andre i den offentlige administration har et ansvar over for borgere og virksomheder. Vi har brug for den sikkerhed, som I repræsenterer. Påtag jer ansvaret. Så sidder vi gerne i forkontoret og venter. Notaren i byretten var bevidst om sit ansvar. Tak.