Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

En helt fordrejet diskussion om danske værdier

08debDhamuChodavarapu.jpg

Sherin Khankan, en muslim som kalder sig religionssociolog og forfatter, fortolker det danske samfund som sekulært og er fuldstændig ude af trit med situationen i det danske samfund (kronikken 6/4). Hun kritiserer Mai Mercado, MF for de Konservative, for at have en reaktionær og dogmatisk tilgang til religion, kultur og historie, men det holder ikke. Man skulle næsten tro, at Khankan har en syg moster, som hun snakker godt for.

Læs også: Reaktionære Mai Mercado

Som alle verdens samfund opfylder Danmark 80 pct.-reglen. Vi har 80 pct., som er kernen i samfundet og ti pct. på hver af fløjene. For 80 pct. af danskerne er grundværdierne Det Nye Testamente, Reformationen og Grundloven, som er grundpillerne i samfundet. Danskerne har forkastet Tor og Odin, fordi de blev betaget af Jesus og hans kærlighed til mennesker. Det var en fredelig overgang.

Det er i modsætning til islam, som kræver absolut underkastelse for Allah. Kristendommen giver frihed for mennesker. Som hindu kan jeg sympatisere med kristendom. Hos hinduer og kristne kommer Gud til os som hans Søn eller Avatar for at servicere os og redde os fra undergang. Det er en frivillig opgave, som Gud påtog sig for vores skyld. Men i islam skal man prostituere sig og bestikke Gud med bøn fem gange om dagen. Kristendommen og hinduismen stiller ikke krav om, at du skal dit eller dat.

Kristendommen er unægtelig bedre end islam, for kristendommen giver frihed under ansvar.

Læs også: Kristendommen er bedre end islam

Kristne og hinduer bliver ikke lovet frelse bare ved at tilbede, men det giver os en sindsro at tilbede Gud, således at vi selv finder vejen ud. For kristne og hinduer er Gud kommet for at tjene os og ikke for selv at blive tjent. Det er den væsentligste og grundlæggende forskel mellem islam og os. Essensen i kristendommen er, »at spise med uvaskede hænder gør dig ikke til synder«. Ingen anden religion giver så meget spillerum og frihed. I kristendommen har Gud respekt for de mennesker, han har skabt.

Vi er taknemmelige og ærbødige over for Gud og for hans gerninger for at hjælpe os og frelse os. Det er desværre en stor misforståelse hos mange, at vi skal underkaste os og forkaste vores egen sunde fornuft. Som hindu siger jeg ikke, at det er Guds vilje, men min »karma«, mine handlinger. Jeg har selv et ansvar.

Derfor indebærer demokrati og sekularisme, at man tager hensyn til andre medborgere, men ikke at man kapitulerer og nedskriver værdier for at gøre plads for andre. Det er deres opgave at indpasse sig.

Det kristne, danske samfund, som har eksisteret i mere end 1.000 år, kan ikke underkaste udefra kommende, men vil give dem plads til at nyde vores samfundsgoder med os.

Et sekulært Danmark er en medieskabt skrøne, der er uden reelt indhold, og som vil gøre nar af os og forkaste 1.000 års arv således, at vi også går under som det byzantinske rige, der forsvandt fra verdenskortet.