Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Dovne studerende og argumentationen

»Min pointe er, at vi IKKE bliver distraherede af Facebook til forelæsningerne, at vores forelæsere IKKE læser op fra deres power point slides, og at vi skriver hvidt på sort med gammeldags kridt.«

Aske Grønborg Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det begyndte for en tid siden, da lektor på Københavns universitet, Steen Laugesen Hansen, beskyldte de universitetsstuderende for at være »dumme og dovne«. Siden har der været heftig debat med mere eller mindre underbyggede argumenter både for og imod. Lørdag 18. april kom lektor på Aarhus universitet, Hans Hauge, med et nyt indspark til debatten i form af en kronik her i Berlingske.

Hauge kritiserer på baggrund af sin personlige erfaring de sociale medier med Facebook i spidsen for at gøre de unge stressede og ukoncentrerede. Ifølge Hauge bruger de studerende til forelæsningerne ikke deres computere som notetagningsapparat men i stedet til overspringshandlinger, og forelæserne mangler spontan energi, da de blot læser op fra deres power point slides.

Det er svært at bedømme, om Hauges erfaringer er sande, da de ikke er understøttet af videnksabelige fakta.

Jeg håber at kunne opildne Hauge (og andre) til at hive debatten op på et nyt niveau med videnskabelige fakta som belæg for deres synspunkter. Jeg har lært på universitetet, at videnskabelig argumentation er god skik, og hvis Hauge er i tvivl om, hvordan han skal teste sin hypotese empirisk, vil jeg gerne fortælle ham præcis hvordan.

Jeg studerer Københavns Universitet, hvor jeg læser matematik. Matematik dyrkes bedst med en blyant i hånden, og det betyder, at jeg og størstedelen af mine medstuderende ALDRIG bruger computer som notetagningsapparat til forelæsningerne. Ligeledes bruger forelæserne meget sjældent power point slides, og de gamle sorte tavler bliver ofte fyldt helt ud med gammeldags hvid kridt.

I læseferien op til eksamenerne er det ofte umuligt at finde ledige lokaler på instituttet, da de studerende er lige så glade for kridttavlerne som deres forelæsere.

De studerende har besat alle instituttets tavler, og da vi har tavler i alle lokaler, har de også besat alle instituttets lokaler. Vi har endda små rulletavler på gangene, hvor små grupper af matematikstuderende repeterer matematiske beviser til offentligt skue.

Læs også: Universiteternes ledelser virker tøsefornærmede

Min pointe er, at vi IKKE bliver distraherede af Facebook til forelæsningerne, at vores forelæsere IKKE læser op fra deres power point slides, og at vi skriver hvidt på sort med gammeldags kridt. Men betyder det så, at de studerende på matematik er mere koncentrerede, mindre stressede og dygtigere end resten af de studerende på Københavns Universitet?

Jeg ved det ikke. Men det kan vel ikke være så svært at tjekke karakterdatabaserne igennem og se, om vi på matematikstudiet får signifikant højere karakterer end resten af de studerende. Desværre har jeg ikke selv adgang til disse databaser, ellers havde jeg gjort det for længst.

Jeg vil gerne opfordre Hauge til at foretage en videnskabelig undersøgelse, der kan underbygge eller, hvis han stadig tør publicere resultaterne, gendrive hans påstande. Vi har brug for at føre debatten på et videnskabeligt niveau, og det bør universitetsprofessorerne stå i spidsen for.