Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Donbæks trafikpolitik vil ødelægge København

Foto: Morten Kabell. Morten Kabell
Læs mere
Fold sammen

Der er vide rammer for, hvad Berlingske lægger blogplads til. Tilsyneladende også misforståelser eller direkte misinformation. Det kom fx til udtryk, da Leif Donbæk (SF) for nylig gav udtryk for, at venstrefløjens politikere indoktrineres til at hade privatbilismen, når repræsentanter vælges ind på rådhuset. Det er selvfølgelig noget vås, og selvom jeg er alt andet end begejstret for langt størstedelen af biltrafikken i København, er der ikke tale om et had. Lad os lige moderere sproget en smule. At tale om had og hjerneblødninger bidrager kun til at grave grøfter, og det er bestemt ikke nødvendigt.

Jeg accepterer, at der er nødvendig trafik i form af erhvervskørsel og transport af personer med bevægelseshandicap. Resten bør vi arbejde for at skære ned på og i stedet forbedre kollektiv transport.

Leif Donbæk spørger, hvordan det kan være et problem, at København er et tilløbsstykke blandt landets borgere. Det er det heller ikke i sig selv, men hvis alle insisterer på at tage bilen, bliver det et problem. Det bør være indlysende for enhver. Vi har hverken plads på vejene eller parkeringsmæssigt til at huse alle de biler.

Donbæk har løsningen – byg flere parkeringshuse. Det er ikke en løsning. Jo bedre forhold, du skaber for bilisterne, jo flere kommer der af dem. Den logik er Donbæks partikollega i Borgerrepræsentationen, Klaus Mygind, heldigvis enig i, som også understreger, at der ikke er skyggen af gode grunde til, at vi skal tiltrække flere biler til København. Desuden er det ligeledes et spørgsmål om penge og plads.

For det første skal vi godt nok nedlægge mange parker og pladser, hvis vi skal opføre parkeringshuse højst ti minutter fra enhver bolig i København, som Donbæk foreslår med reference til parkeringshuset på Nørrebro. Det er jeg ikke tilhænger af. For det andet vil det være en massiv omkostning, særligt hvis p-pladserne skal placeres under jorden og dermed ikke dominere gadebilledet. Da vi undersøgte prisen på et underjordisk P-hus på Strandboulevarden, var prisen pr. plads cirka 1 million kroner. De penge vil jeg hellere bruge på at forbedre den kollektive trafik for de over 70 procent af de københavnske husstande, som ikke har bil til rådighed. Og jeg vil i høj grad hellere bruge pengene på københavnerne end på parkeringspladser til pendlere fra forstæderne.

Donbæk sidder fast i en forældet opfattelse af parkeringsforholdene. Vi kan konstatere, at betalingsparkering virker. Derfor bør vi med det værktøj sætte ind over for problemet. Over 558.000 biler krydser hver dag kommunegrænsen, en stigning på næsten 40.000 biler siden 2013. Der er et behov for at skride ind. Københavnerne kan få en parkeringslicens til så lidt som 100 kroner om året.

Donbæk har i DR’s valgtest udtrykt, at han er helt enig i, at investeringer i kollektiv trafik skal prioriteres højere end investeringer til fordel for privat bilisme. Det lader ikke til at være tilfældet, når jeg læser hans blogindlæg.