Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Det kræver 10.000 timer

»Nu inviterer Jelved det meste af rød blok med til at sælge planen, og dermed står de blå partier ubundne og kan skrotte, hvad de vil.«

Jesper Beinov, kultur-, debat- og navneredaktør Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Reglen om, at det kræver 10.000 timers træning, inden man bliver rigtig god, gælder fortsat. Så vil man være noget ved musikken, er det bare om at begynde tidligt. Hele denne tanke om træning som afgørende for den fødekæde, der fører den enkelte ind i musikken, står da også i centrum i en ny musikhandlingsplan fra kulturminister Marianne Jelved (R).

Langt de fleste af os nøjes med at lytte til musik, og sådan skal det være, men vi bliver kun gode lyttere hvis vi har lært noget om musik. For dem, der vil være professionelle, kræves noget særligt. Selv i X Factor er denne opbyggelige morale indlagt i showets ellers traditionelle dramaturgi: Første del er en amatørernes vagtparade, hvor vi hjerteløst ler ad de åbenlyst talentløse. Derpå skifter det lynhurtigt til, at amatørerne finder ud af, at det kræver et slid, før de lykkes. At kun ganske få har succes med en egentlig musikalsk karriere efterfølgende, viser hvor svært springet til professionalisme er. Spørg blot professionelle musikere.

Læs også: Jelved vil have kønsbalance i musikken

Uden for weekendunderholdningens ulidelige lethed sker der utrolig meget i dansk rock og pop, mængden af udgivelser er stor, musikken vækker genlyd. Ligesom der er en pulserende, bevægelig klassisk scene. Men hele dette så tilsyneladende frodige musikliv kommer ikke af sig selv. Fødekæden skal være i orden.

Flere af musikkens folk fortæller mig, at vi her kan lære af andre. På det klassiske felt hører vi tit om teknisk overlegne, klassiske musikere fra Centraleuropa, Rusland, Kina og Korea. De fortæller mig, hvordan danske unge under ét træner for lidt, at det kniber med den disciplin, som det kræver, når man skal være en mester på sit felt.

Hvert år ser vi ellers til Berlingskes klassiske musikkonkurrence det smittende engagement og store talent hos de små og lidt større. Meget af det kommer af musikskolerne, som gør en stor og behjertet indsats for børn og unge. Min forventning til finalekoncerten, der afvikles i Tivoli 26. maj, er derfor stor.

Der er langt færre piger end drenge i den rytmiske musik. Ikke fordi drengene er bedre, men de tør tilsyneladende mere, lyder en af forklaringerne. At oplive og opvække både drenge og piger til at møde musikkens forunderlige verden, vil være en hovedopgave i de kommende år. Fra musikskoler til konservatoriet.

Her på falderebet før et valg udsender kulturministeren sin nye plan. Jelved har markedsført sig på, at hun vil gøre mere for børn og unges møde med kunst og kultur. I musikhandlingsplanen er der selvfølgelig også andre elementer end musikkens fødekæde. Sandt at sige smager det hele af valgkamp, for i pressemeddelelsen optræder Jelved sammen med ordførerne fra Socialdemokraterne, Enhedslisten og hendes eget parti.

Læs også: Kulturen i 2014: Dét talte vi om

Det store oppositionsparti Venstre er end ikke blevet hørt i sagen, forklarer kulturordfører Michael Aastrup Jensen, som undrer sig meget. Hvis ministeren havde optrådt alene, kunne man måske forstå det. Musikhandlingsplaner har også de borgerlige forgængere udsendt, og meget er fælles gods. Nu inviterer Jelved det meste af rød blok med til at sælge planen, og dermed står de blå partier ubundne og kan skrotte, hvad de vil. Hvis de ellers får flertal efter valget. Det havde været klogere at samle partierne. For musikkens skyld.