Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Derfor deltog jeg i amme-demo

Ammeindlæg. Kan det være rigtigt, at man skal hviske »må jeg amme?«, hvis man er på en café, spørger Birgitte Olesen, som her forklarer, hvorfor hun deltog i ammedemonstrationen på Københavns Rådhusplads.

Birgitte Olsen, ingeniør, mor til tre. Fold sammen
Læs mere

Jeg var en af de mange, der ammede på Rådhuspladsen i København for nylig og tilhører tilsyneladende en meget forhadt gruppe nu.

I Berlingske mener Merete Riisager (LA) 18. juni 2013, at det er venstrefløjsfeminister, der ikke evner behovsudsættelse, og som er ligeglade med voldtægtsofre i Indien og kvinders rettigheder i Iran mv., på Naser Khaders facebookside bliver man kaldt »cafe latte drikkende, 2100- navlebeskuende kvinder« beskyldt for ikke at give en klink til nødhjælp og være ligeglade med ofrene i Syrien. I diverse debatter bliver det at amme sammenlignet med at sidde og – undskyld udtrykket – skide på gulvet.

At amme kan nu betragtes som blufærdighedskrænkende. »Efter straffelovens §232 straffes den, som ved uterligt forhold krænker blufærdigheden eller giver offentlig forargelse, med bøde eller fængsel indtil 4 år.« Samtidig bliver vi mødt med »nye bryster« på busserne, pornofilm på tanken osv. Det er, hvad det er, men er det ikke proportionsforvrængende?

Jeg vil gerne som mor til tre gå forrest og vise unge piger og kommende mødre, at det ikke er flovt at amme, og at det ikke behøver at blive gemt væk på restaurantens toilet osv.

Hvor mange unge, som i forvejen skal være perfekte, gider dog at amme? Sundhedsstyrelsen tilråder fuld amning, til barnet er seks måneder, men det vil være meget nemmere at give flaske (fuld respekt for dem, der vælger det). Så har man mulighed for at få en hel nats søvn, fordi andre kan tage over.

KAN DET VÆRE rigtigt, at når jeg en sjælden gang vil ud at spise is på en café efter f.eks. en københavnertur med mine store børn, så skal hviske »må jeg amme?« Jeg ved godt, at det er få steder, man ikke må, men af frygt for at blive forvist og ydmyget, vil jeg da se mig nødsaget til at spørge, så man ikke ender som den mor, der diskret ammede på en restaurant i Tivoli og fik at vide, at det svineri kunne hun godt pakke sammen.

I skrivende stund er der en afstemning på Kristeligt Dagblads hjemmeside, hvor 22 procent (1.500 afgivne stemmer) bliver generet af, at en kvinde ammer i det offentlige rum. Hvad blev der af den ammende hellige Jomfru Maria? I Østre Landsret blev motivet fravalgt fornylig. »Hvis amning ikke dur på en café, dur det måske heller ikke så godt i en retssal, hvor alle jo skal kunne komme,« fortæller overinspektør Kasper Monrad fra Statens Museum for Kunst til Politiken 16. juni 2013.

Mange taler om den private ejendomsret, men en café må ikke diskriminere på grund af hudfarve mv. Ammende kvinder er det så nu ok at afvise, men børn, der bliver fodret med flaske, må ikke afvises. Hvori ligger forskellen? Er det en flig af bar hud? Så sæt en skilt op de steder, hvor ammende ikke er velkommen!

Hvad jeg derimod ikke kan forstå, er, at man som ammende kvinde, der demonstrerer, bliver skudt i skoene, at så er man ligeglad med nødlidende (kvinder) i andre dele af verden. For mig at se betyder det, at man engagerer sig i samfundet ikke, at man så er ligeglad med alle andre i verden. Tværtimod.