Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Den danske model er faldet ned fra podiet

Martin Manniche, Martin Roll og Waldemar Schmidt: Danmarks position som et af verdens mest konkurrencedygtige, rigeste og bedste lande er i fare, og den danske model vil ikke kunne overleve i sin nuværende form, advarer The Copenhagen Goodwill Ambassador Corps, som i dag fremlægger sine visioner for, hvad Danmark skal gøre for igen at blive nummer ét i klassen.

Tiden er løbet fra den danske model, som vi kender og elsker den, og vi skal derfor til at indse, hvor vores konkurrencekraft reelt ligger. Sådan lyder budskabet fra The Copenhagen Goodwill Ambassador Corps, som har udarbejdet en hvidbog med anbefalinger til, hvordan vi atter får sat Danmark på podiekurs i den globale konkurrence. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den berømmede danske model, som politikere, erhvervsledere og fagforenings­ledere fra hele verden har kigget langt efter, talt om og ladet sig inspirere af, er faldet ned fra podiet.

Danmarks position som et af verdens mest konkurrencedygtige, rigeste og bedste lande er i fare, og den danske model vil ikke kunne overleve i sin nuværende form.

På kun fem år er Danmark faldet fra en plads som nummer to på den europæiske ledelsesskole IMDs liste over de mest konkurrencedygtige lande i Europa til en plads som nummer syv på dette års liste. Både Tyskland, Holland, Sverige og Norge ligger bedre.

Det er et voldsomt fald og udgør en stor revne i fundamentet under Danmark som velfærdsstat med plads til og muligheder for alle.

Der er akut behov for at ændre måden, vores samfund er indrettet på. Politikere, arbejdsgivere og arbejdstagere skal gå nye veje, hvis Danmark igen skal blive et af de mest konkurrencedygtige lande i Europa.

Vi - The Copenhagen Goodwill Ambassador Corps, der tæller en række danske erhvervsfolk bosat i udlandet - har, med assistance fra den europæiske ledelsesskole IMD samt Berlingske Business og Industriens Fond som projektpartnere, udarbejdet en hvidbog med konkrete anbefalinger til, hvad Danmark kan gøre for at blive nummer et i Europa.

Vi mener blandt andet, at den danske model skal gentænkes. Det er på tide, at vi indser, hvor vores konkurrencekraft reelt ligger. Danmark skal ikke konkurrere på pris med lavtlønslandene, men i stedet fokusere på udvikling og kvalitet i nichemarkeder. Det er der, danske virksomheder er bedst og skaber mest værdi.

For at kunne det, kræver det bl.a., at vi gør op med stiv og formel læring og satser mere på kritisk tænkning, kreativ problemløsning og løbende uddannelse. Vi skal tage et opgør med det forældede begreb ufaglært. For eksempel til fordel for et »mini-svendebrev« med etårig læretid kombineret med teori som minimumsuddannelse.

En styrket dansk konkurrenceevne kræver også, at arbejdsmarkedet justeres grundigt. Det nytter ikke at arbejde i 30 år, når man har udsigt til at blive mellem 80 og 100 år. Et arbejdsliv i Danmark skal minimum være 40 år - uanset længden af uddannelsen. Der er ikke råd til andet.

Når det gælder skatten, skal fokus ikke nødvendigvis være på at sænke skattetrykket. Skatten er garant for velfærdsmodellen. Det er, hvor meget vi får ud af skatten, der er afgørende.

Derudover mener vi, at Danmark skal indføre socialkapitalisme, hvor alle borgere bliver personligt og mere direkte afhængige af og interesserede i virksomheders - og offentlige institutioners - konkurrencedygtighed og økonomi.

Endelig skal den offentlige sektor ledes bedre. Det kan f.eks. ske med governance-modeller, der mere klart definerer det politiske lederskab ift. den daglige ledelse. Det kan reducere bureaukrati og polemik samt sikre bedre drift og øget produktion i den offentlige sektor.

At gentænke den danske model er en af fem anbefalinger, som vi har samlet i en hvidbog, der lanceres i dag. De fem overordnede anbefalinger hedder:

1. Skab en spændende vision for Danmark: Der er behov for en vision, der kan engagere borgere, virksomheder, politikere og alle andre aktører. En vision, der tjener til at skabe forståelse for og accept af, at reformer og forandringer er vejen frem.

2. Udvikl en dansk model 2.0: Den nuværende danske model kan ikke længere opretholde den danske konkurrenceevne og finansiere det danske velfærdsamfund på den måde, flertallet ønsker det.

3. Styrk brandingen af Danmark: Danmark har behov for at blive mere synlig i den globale økonomi og tiltrække købere til danske produkter, investorer til virksomhederne og turister til landet. Synlighed er ikke nok. Brandet skal være stærkt.

4. Understøt entrepreneurship bedre: Danmark skal fostre flere private virksomheder og arbejdspladser, og barrierer for dette skal nedbrydes. Det gælder f.eks. beskatningen, administrative byrder, mangel på risikovillig kapital og styrket samarbejde mellem nye og etablerede virksomheder.

5. Hent inspiration udefra: Danmark skal være bedre til at tiltrække og fastholde højtuddannede udlændinge og tilbyde sig som et land med muligheder for dygtige eksperter og iværksættere.

Hvidbogen og anbefalingerne i den tager udgangspunkt i, at goodwill-ambassadørerne på den ene side nærer dyb kærlighed til Danmark og følger udviklingen i vores fædreland ganske nøje, mens vi på den anden side tæt følger, hvad der sker i de lande, vi hver især opholder os i. Men vi gør det som danskere og som erhvervsfolk. Vi er ikke politikere.

Hvidbogen, de overordnede emner og anbefalingerne står for vores egen personlige regning og er udarbejdet uafhængigt af politiske, erhvervsmæssige eller personlige interesser.

Hvordan anbefalingerne gøres levende og operationelle beror på politiske beslutninger, og vi foreslår hermed Danmarks politiske ledelse at igangsætte arbejdet med at reformere den danske model.

Hvidbogen er ét skridt, og vi goodwill-ambassadører deltager meget gerne i de næste. At Danmark bliver Europas mest konkurrencedygtige økonomi er helt afgørende for at kunne bevare det velfærdssamfund, et flertal i befolkningen ønsker.De fem anbefalinger bliver fremlagt og debatteret på dagens konference »Sådan bliver Danmark nr. 1«, der afvikles i samarbejde med Berlingske Business.