Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Danske Bank scorer selvmål

Foto: Thomas Lekfeldt. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske Bank kører en kampagne på de sociale medier i disse uger, hvor fire tryllekunstnere optræder i små videoer. Temaet er »Kan vi trylle mere luft i dit budget?« Nej, svarer banken selv: »Vi kan ikke trylle penge ind på din konto.«

Det er modigt af banken sådan at flirte med kendsgerningerne. For enhver banks kerneforretning er netop at trylle penge frem. En bank udlåner ikke indskydernes penge, som de fleste mennesker tror. Den skaber nye penge i den proces, der misvisende kaldes at »låne penge ud«.

Hør her, hvad tre økonomer fra Bank of England skriver i 2014 i artiklen »Money Creation in the Modern Economy«: »Denne artikel forklarer, hvordan størsteparten af penge i en moderne økonomi skabes af private banker gennem udlånet.«

Hvis du fx låner 800.000 kr. i en bank til at købe en andelslejlighed, skriver banken beløbet ind på din lønkonto og anfører en tilsvarende gæld fra dig til banken på en udlånskonto, banken opretter i dit navn. Ingen penge overføres noget sted fra. Det er nye penge, der skabes i dette øjeblik, og de forøger Danmarks pengemængde.

Banker skaber indlån

Nationalbankdirektør Hugo Frey Jensen udtrykte det sådan her i en pressemedde­lelse 23.9.14: »Bankerne skaber indlån og dermed penge i forbindelse med, at de låner penge ud.«

Det samme siger Mario Draghi, direktør for Den Europæiske Centralbank, i en tale 15.11.15: »Langt de fleste penge udstedes af private banker – bankindeståender…«

Under overskriften »How Money is Created« skriver Deutsche Bundesbank på sin hjemmeside: »...anfordringsindskud skabes… når en bank yder kredit. Det betyder, at banker skaber kontopenge gennem bogføring.«

Danske Banks afdeling for spøg og skæmt

Der er en vis logik i, at de kvikke unge mennesker i Danske Banks spøg & skæmt-afdeling har kaldt deres kampagne for »Økonomagi«.

Banker besidder netop en »magisk« evne til at skabe penge, kredit, købekraft – ved at skrive cifre ind på låntageres konti.

Banken er ikke en udlånscentral, den er et købekraftværk. Nationalbanken skaber kontanterne, men de udgør kun ca. fem pct. af pengemængden. Resten er kontoindeståender, og dem skaber bankerne gennem udlån. Keine Hexerei, nur Behändigkeit.

Når en stenrig bank vil distrahere sine kunder og kritikere, hyrer den tryllekunstnere. Så kigger kunderne måske et andet sted hen, mens banken høvler nye milliarder ud, bl.a. til overophedning af boligmarkedet. Endnu en gang er Danske Bank ude i en dristig markedsføring.

Ib Ravn er lektor, Aarhus Universitet, og bestyrelsesmedlem i Gode Penge.