Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Dansk mediepolitik er også Google

Lisbeth Knudsen, ansvarshavende chefredaktør Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De globale teknologigiganter bevæger sig med stormende fart ind i rollen som meget mere end distributionskanaler og teknologileverandører på internettet. De forvandler sig mere og mere til medier, storindsamlere af følsomme persondata og storleverandører af nye annoncemuligheder.

I den nye rolle jagter disse virksomheder som Google, Facebook, Twitter og Amazon nu partnerskaber med de »gamle« medier og kvalitetsindhold fra os til deres forretning. Google har forsøgt sig med »venskabspagter« med udgivere – senest med otte centrale europæiske udgivere om etablering af en fælles innovationsfond. I denne uge offentliggjorde Facebook en forsøgsaftale med ni store udgivere i USA og Europa, der giver dem adgang til at publicere indhold direkte på Facebooks mobile app og selv tegne annoncerne i forbindelse med indholdet eller lade Facebook gøre det mod en deling af indtægten.

De to giganter synes – mens EU-Kommissionen jagter Google for markedsdominans og unfair konkurrence, og Facebook er i skudlinjen for brug af persondata og censur – at nærme sig en dialog med de »gamle« medier, som de hidtil ikke har fundet behov for. Vi og andre af de »gamle« mediehuse står i den vanskelige situation, at vil vi have noget af vores tabte annoncemarked tilbage og noget af vores trafik på vores websites til at vokse, så er Google og Facebook uomgængelige samarbejdspartnere. Samtidig rummer samarbejdet rigtigt mange minussider, fordi de globale giganter ikke udleverer alle vores brugerdata, og fordi de kontrollerer alt indhold på deres sites efter deres globale etiske standarder.

Google og Facebook er skræmmende store. Her er jævnbyrdigheden bare så meget ude i det blå, at det er svært at tro, at vi får noget godt ud af et tættere samarbejde i forsvaret for vores titler og vores økonomiske fremtid som publicister. De fleste frygter, at Facebooks nuværende tilbud til nogle udvalgte store mediehuse vil ændre sig, når Facebook først er blevet etableret som nyhedsformidler.

Google er nu større end de to næststørste mediekoncerner i verden tilsammen og er målt på indtjening ifølge ZenithOptimedias senest offentliggjorte opgørelse 136 pct. større end nummer to på listen: Walt Disney Company. Facebook er den hurtigst voksende medievirksomhed i verden, men kun nummer ti på listen over de største medievirksomheder endnu. Facebooks indtægter er vokset på et år med 63 pct., ikke mindst takket være mobiludviklingen.

Der er fem rent digitale medier på den globale top 30 over verdens største medievirksomheder: Google, Facebook, Baidu (det kinesiske Google), Yahoo! og Microsoft. De fem genererede 472 mia. kr. i annonceindtægter i 2014, svarende til 68 pct. af den globale, digitale annoncering. Magten over markedet for digitale reklamer er mildt sagt koncentreret om fem giganter. I Danmark skønnes Google alene at tage over to mia. kr. af et dansk digitalt annoncemarked på fem mia. kr. Oven i det skal så lægges Facebooks voksende indtjening også herhjemme.

Ingen diskuterer for alvor, hvad dette gør ved dansk kultur- og mediepolitik. Kulturministeren burde sætte en analyse i gang af hele området med de internationale mediegiganters betydning i Danmark, så vi kan få en mere oplyst diskussion om mediernes fremtid.