Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Dårlig ledelse skal ikke have skylden for alle udfordringer, men...

Foto: Bax Lindhardt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hver dag arbejder 800.000 offentligt ansatte dedikeret og kompetent for at gøre visionen om en sammenhængende og effektiv offentlig sektor til virkelighed. Medarbejdere, der grundlæggende er interesserede i at bruge deres faglighed til gavn for borgerne, og ledere, der brænder for at sætte retning og udvikle den offentlige sektor, så den fortsat bliver bedre og mere effektiv.

Den offentlige sektor kan nemlig blive endnu bedre og gøres endnu mere effektiv, men det kræver, at vi tænker i løsninger og tager ansvar for at gå nye veje. Vi skal tænke langsigtet og på tværs af sektorer, og vi skal lære af hinanden, så nye muligheder og bedre og mere effektive løsninger kan opstå.

Borgerne spiller den naturlige hovedrolle. De mennesker, der hver dag gør brug af den offentlige sektors mange tilbud. Danskerne kender udmærket til udfordringerne i den offentlige sektor. De kender til manglende sammenhæng på tværs og står måske selv i valget mellem tilbud, som på overfladen kan synes ens, men hvor kvaliteten og indholdet kan være vidt forskellige.

Hvordan kan det f.eks. være, at to plejehjem i samme by har vidt forskellige resultater og omdømme? Hvordan kan det være, at forældre søger én børnehave frem for en anden, når institutionerne ligger i samme område og har samme økonomi og rammer?

Kunne denne forskel skyldes, at ledelsen i den offentlige sektor er forskellig fra sted til sted, fra institution til institution? At vi ikke altid er gode nok til at lære af succeshistorierne og videreformidle til de institutioner og ledere, som måtte have behov for det?

Det er ikke nemt, og »dårlig ledelse« skal på ingen måde have skylden for alle udfordringer i den offentlige sektor. Men det ændrer ikke ved, at god ledelse er vigtig for at løfte og udvikle den offentlige sektor.

Vi har allerede i dag rigtig mange dygtige offentlige ledere i Danmark, der hver dag gør en stor forskel. Over en årerække har vi prioriteret uddannelse af ledere højt. Det er en af årsagerne til, at rigtig mange ledere i den offentlige sektor er meget kompetente. Men hvis vi skal udvikle den offentlige sektor til et nyt niveau, er det afgørende med et samlet løft af ledelsen og rammevilkårene i den offentlige sektor.

Vi skal blive bedre til at tale åbent om ledelse i den offentlige sektor, og vi skal blive bedre til at identificere de bagvedliggende årsager til, at ledelse ikke fungerer i en institution, når en sammenlignelig institution fungerer bedre under samme betingelser. Det kræver, at vi tør tale om, hvilke institutioner der gør det godt og hvorfor.

Regeringen, KL og Danske Regioner vil derfor gerne starte en dialog om, hvad vi kan gøre for, at lederne i den offentlige sektor får de bedst mulige betingelser og vilkår for at lede. Hvordan kan vi sikre, at de offentlige ledere i Danmark repræsenterer en høj og anerkendt ledelseskvalitet? Hvordan kan vi sikre, at vi også fremover kan rekruttere, udvikle og fastholde de bedste offentlige ledere? Hvordan kan vi fortsat sikre, at medarbejdere motiveres til at yde deres bedste, skaber bedre kvalitet og sikrer en effektiv offentlig sektor?

For at skyde en kvalificeret dialog i gang nedsætter regeringen i dag en ledelseskommission, der skal komme med anbefalinger til udvikling af offentlig ledelse. Det skal være ledelse, som matcher den tid og det samfund, vi befinder os i og som samtidig peger fremad.

God og effektiv ledelse er nøglen til, at den offentlige sektor kan lykkes med omstillingerne, realisere de politiske mål på en omkostningseffektiv måde og indfri borgernes forventninger. Det at skulle agere inden for en politisk kontekst og have ansvar for at realisere politisk vedtagne mål giver de offentlige ledere en særlig ledelsesopgave og udfordring. De offentlige ledere og deres ledelsesindsatser er bindeleddet mellem de overordnede politiske mål og medarbejdernes faglighed og motivation. Det gør det ekstra vigtigt at bedrive ledelse tæt på medarbejderne og i fællesskab demonstrere vilje til at skabe udvikling og resultater, så kerneopgaverne løses bedst muligt i borgernes perspektiv.

Der vil altid være et vedvarende politisk ønske om at gøre det lidt bedre og følge med samfundsudviklingen. Men det er vigtigt, at der er en dialog om krav og ønsker til den offentlige sektor.

I regeringen, i KL og i Danske Regioner mener vi, at dialogen om og arbejdet med at udvikle offentlig ledelse er en fælles opgave, og det er afgørende, at kommissionens arbejde kommer til at handle om praktisk ledelse og de resultater, der skabes for borgere og virksomheder hver eneste dag i alle egne af landet og året rundt.

Vi skal møde fremtidens udfordringer med en mere effektiv og tidsvarende offentlig sektor, hvor der er fokus på god ledelse og motiverede ansatte. Vi ser frem til at tage diskussionen og høre kommissionens konkrete forslag til at styrke ledelsen i den offentlige sektor. Det er vores vurdering, at endnu bedre ledelse i den offentlige sektor både giver bedre kvalitet for borgerne og mere effektive løsninger.

Sophie Løhde er innovationsminister, Bent Hansen er formand for Danske Regioner og Martin Damm er formand for KL.