Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Buzzwords er som elskerinder

Forholdet til Business-buzzwords er som til elskerinder. Man lever sammen på lånt tid. Du elsker dem, men du ved aldrig, om det er gengældt. Du forstår dem ikke rigtigt, men du har tabt dit hjerte. Forholdet udvikler sig altid fra manisk hype til dyb skuffelse og moralske tømmermænd.

Lige nu hedder hun Lean Startup, Disruption, Omnichannel, maskinlæring, Content Strategy eller AI. For kort tid siden hed hun Storytelling, Triple Bottom Line, CEO Blogging, CSI og CSR. Dine affærer er en dyr fornøjelse. Virksomheder tror, at jo hurtigere udskiftede, jo flere og nyere buzzwords, jo bedre. Dyrt betalte medarbejdere flyves rundt på kloden for at opspore nyt fra SXSW (festival/konference) til Beijing. Intet er for langt væk, ingen konference for dyr, intet for far fetched.

Men buzzwords er skrevet i vand. De er umulige at blive kloge på, hvilket netop er en del af deres charme. I mange virksomheder bruger man uger på at forklare, hvad der ikke kan forklares. Det er svært og kedeligt, fordi det er tungetale, som betyder noget for nogle og noget andet for andre. Jo mere tid, der bruges, jo mere vigtigt virker det. Jo mere frelst og dyrt bliver det at indrømme den selvindlysende sandhed, at det er et meningsløst, tomt, irrelevant, flertydigt ord. Resultatet er, at flere og flere ressourcer dumstædigt kastes efter det. Disse ord har en meget tidsbegrænset værdi, der devalueres hurtigt i en kamp med andre nye og nu smartere ord.

Investeringen er derfor meget usikker og tidsbegrænset. Omsætningshastigheden er gigantisk og alternativerne legio. Som ved alt andet med stor signalværdi er snobberiet voldsomt. En sand hær af dyrt betalte konsulenter skidtsnakker alle de andre konsulenter, som taler om næsten det samme. Denne interne konkurrence og differentiering øger blot forvirringen om den sande udlægning af ordet, altså endnu flere omkostninger. Mens alle prøver at fortælle, hvorfor deres og kun deres produkt er det hellige nye ord.

Tyveri ved højlys dag

Konkurrencesituationen betyder, at mange virksomheder befinder sig i en en krig på ord med løst tilknyttede konsulenter til 1.600 kr. i timen. Frelste Lean-eksperter kæmper fra hus til hus mod oplyste datadrevne Ommichannel content strategizers. Som i en afghansk provins er virksomheden dermed inddelt og splittet i klaner, som kun er fælles om deres gensidige mistro og disrespekt for de andres ord. De ansatte bliver revet ud af deres hverdag for at lytte til endnu et nyt af slagsen. Enhver kritik udsættes for en Trump-sviner af dimensioner. På trods af at det er en uforståelig og unødvendig omkostning, som svækker virksomhedens konkurrenceevne dramatisk.

Det er tyveri af aktionærenes penge og medarbejdernes tid ved højlys dag.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!