Bonus for god opførsel er et misforstået opgør med »røvhulsledelse«

Når virksomhederne begynder at give ledere bonus for at opføre sig ordentligt over for medarbejdere, skaber det ikke ægte forandring. Så her er et gratis tip, der virker: Lad være med at ansætte »røvhuller«.

»Måske skal KPMG og andre fremsynede arbejdspladser lade være med at gøre tingene så komplicerede. Er personligheden drevet af »røvhulsadfærd« er det næppe en bonusordning, der skaber en ægte forandring,« skriver Nanna Bernth. Agnete Schlichtkrull

Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Skal chefen have penge for at opføre sig ordentligt? Åbenbart. I rådgivnings-og revisionsvirksomheden KPMG bliver partnernes bonus fremover afhængig af, om de opfører sig ordentligt. De velkendte Key Performance Indikators (KPIer), der er konkrete mål for for eksempel indtjening og arbejdstimer, er blevet suppleret med Key Behavioral Indikators (KBIer) – altså adfærdsmål. Fremover skal lederne også måles på kultur og værdier, lyder det. Når man ikke sine adfærdsmål, er ens bonus i fare. Der er så at sige kontant afregning, hvis man er et ledelsesmæssigt »røvhul«.