Billeder af døde er blevet del af en kulturkrig – og vi er nødt til at vælge side

Billederne af to personer, der falder fra et amerikansk fly på vej ud af Kabul, er allerede ikoniske i en verden, hvor døden bliver instrumentaliseret og banaliseret, og hvor film af døende og døde deles intensivt på sociale medier.

Den svenske journalist Paulina Neuding mener, at film og billeder af døde bruges som et våben i en kulturkrig, og det er på tide, at vi tager aktivt stilling til, om vi deler dem. Karl Gabor

Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Bogen »Hillbilly Elegy« var en sensation, da den udkom for fem år siden. I en alder af bare 31 år havde JD Vance skrevet en utrolig selvbiografi, som åbnede USAs øjne for livet blandt dem, han selv kalder hillbillies: Bjergkæden Appalachernes hvide underklasse. Gennem sin egen familiehistorie – en mor, der hænger fast i stofmisbrug og vekslende faderfigurer – tegnede han et billede af en kultur i krise.