Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Bilafgifter skal fokusere på miljø og sikkerhed

Thomas Møller Thomsen: Det er på ingen måder overraskende, at danskerne i en undersøgelse fra Klima- og Energiministeriet svarer, at bilejerne allerede nu betaler rigeligt til statskassen. Hvert år lægger danske bilejere nemlig over 40 mia. kr. i statskassen i skatter og afgifter. Undersøgelsen viser også, at danskerne mener, at de mest forurenende køretøjerger må pålægges ekstra afgifter.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

FDM går ikke ind for højere afgifter, da det samlet set ikke må blive dyrere at være bilist i Danmark, men derimod gerne billigere. FDM ønsker, at en fremtidig bilafgiftsmodel baseres på bilers miljø- og sikkerhedsmæssige egenskaber i stedet for det nuværende system, hvor afgifterne baseres på bilen pris.

Undersøgelsen fra Klima- og Energiministeriet falder samtidig med, at ministerens parti, de Radikale, foreslår, at afgiftsfritage køretøjer, der udleder mindre end 65 g CO2 pr. kørt kilometer. Køretøjer med så lavt CO2-udslip er næsten udelukkende elbiler, der i dag allerede er fritaget for afgift frem til 2015.

På trods af afgiftsfritagelse er elbiler stadig væsentlig dyrere end tilsvarende benzin- eller dieselbiler, og samtidig har de en begrænset rækkevidde. Dermed er de for langt de flestes vedkommende ikke et reelt alternativ. Selv om udviklingen går i den rigtige retning i forhold til opladningsteknologi og -infrastruktur samt prisudvikling, må elbilen stadig anses som en omkostningstung investering primært egnet til brug i byen eller som erstatning for familiens bil nummer to.

Det glæder FDM, at der med de Radikales forslag åbnes for andre teknologier. Eksempelvis vil forslaget betyde, at også plug-in-hybrider omfattes af en afgiftsfritagelse. Med det nuværende system koster eksempelvis en Opel Ampere Plug-in-hybrid, en mellemklassebil med et CO2-udslip på bare 27 g/km, omkring 600.000 kr. Prisen er naturligvis en stor forhindring for de fleste, men selv uden afgifterne vil prisen ligge på omkring 350.000 kr., hvilket må anses som en høj pris for en bil, der bedst kan sammenlignes med en tilsvarende benzindrevetbil til 250.000 kr.

Derfor er det vigtigt, når regeringen forhåbentlig snart går i gang med en omlægning af registreringsafgiften, at også energieffektive brændstofbiler tilgodeses - herunder dieselbiler, der kører langt på literen. Med tempoet i den teknologiske udvikling i bilindustrien, varer det ikke længe før rummelige familiebiler kan konkurrere med de nuværende mikrobiler på CO2-udslippet med et forbrug omkring 100 g/km.

FDM er enig i målsætningen om at nedbringe bilernes CO2-udslip. Men det skal gøres uden ensidig fokus på enkelte teknologier og med fokus på et mindre CO2-udslip for den samlede bilpark og med tanke for danskernes behov for mobilitet til en overkommelig pris.