Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Bevar den levende musik i DR

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Man ser det for sig: En TV-vært leder en debat mellem tre gæster, en samfundsdebattør, en kulturpolitiker og en violinvirtuos. Samfundsdebattøren og politikeren sender kaskader af ord ud i æteren – mens violinisten svarer ved at spille et uddrag af Carl Nielsens violinkoncert på sin Stradivarius.

Musikkens sprog kommer altid til kort over for ord, når der skal diskuteres og forhandles. Men når mørket sænker sig i koncertsalen, er musikken stærkere og mere overbevisende end tusinde argumenter – og derfor tror vi musikere ofte, at når bare vi øver, til blodet springer, når bare vi spiller og synger i verdensklasse, så skal vi nok blive lyttet til.

Virkeligheden er, at når den levende, klassiske musik en sjælden gang kommer på den politiske dagsorden, så indskrænkes debatten til diskussion af forskellige smarte excel-løsninger og lean-logikker. Derfor er der hårdt brug for musikkens, musikernes og ikke mindst musikelskernes stemme – også i den verserende debat om DR. Vi har mere end nogensinde brug for de ordløse øjeblikke, den sanselige erkendelse, den kulturelle dannelse og sammenhængskraft, der ligger i mødet med den levende musik.

I mødet mellem publikum, musikere og sangere smelter de lyttende og de udøvende sammen i et unikt, ordløst fællesskab. Et fællesskab, hvor alle er velkomne, og hvor alle kan være med. De oplevelser og erkendelser, musikken og sangen giver os, er på én gang dybt personlige og fælles menneskelige.

Musikken er en fælles rejse

I det musikalske fællesskab ligger også kimen til vores fælles dannelse.

Musikken og sangen er med til at definere os som mennesker, som samfund og som land. Vi genkender os selv og hinanden gennem musikken – fra salmer, symfonier og slagsange til champagnegalop, brudevals og musikken fra vores yndlingsfilm. Når vi går ud af koncertsalen, behøver vi ikke at veksle et ord – for vi har været på en fælles rejse, som ikke altid kan forklares eller diskuteres.

Men fællesskabet omkring musikken omfatter ikke bare dem, der har løst billet til koncertsalen. I Danmark er vi i den enestående situation, at vi med DRs kor og orkestre kan samles om den levende musik på en hel vifte af mediekanaler og digitale platforme. Fra danske sange med DR Pigekoret eller DR VokalEnsemblet til symfoniske brag med DR SymfoniOrkestret og nyskabende jazz med DR Big Band.

Et større publikum end nogensinde møder den levende musik i DR – og alle nyder vi godt af den helhjertede satsning på den højeste, kunstneriske kvalitet i tæt samspil med de nyeste teknologier og tidssvarende formidling, som har været en del af DRs DNA i næsten 100 år.

På væggen i mit storrumskontor i DR Byen hænger to kontrakter fra 1930erne. Her har to store dirigenter, Nicolai Malko og Fritz Busch, underskrevet deres kontrakter med Statsradiofoniens orkester. Sammen med DRs grundlægger Emil Holm satte de to herrer kvalitetsbarren højt og lagde på én gang grunden til den kunstneriske succes og det brede publikum, DRs kor og orkestre har i dag.

Vi, der er fulgt efter, har gennem årene kunnet bygge videre på deres stærke vision om, at de største musikalske øjeblikke skulle være tilgængelige for alle i hele Danmark.

Musikkens ordløse sprog

Emil Holms berømte motto, »Det bedste, kun det bedste«, er stadig vores mantra i DRs kor og orkestre.

Hvert enkelt ensemble er stærkt forankret i formidling, journalistik og transmission på medier, som er skabt af og dybt integreret i DR. Og faktisk er vi et forbillede for mange andre lande, netop som eksempel på, at høj kunstnerisk kvalitet kan være dybt forankret i innovativ teknologi og public service-formidling i et land, hvor den bedste kunst er tilgængelig for alle uanset økonomisk og social status.

Den digitale udvikling har eksplosiv fart, og som kombineret mediehus og kulturinstitution lader vi i DR bevidst den levende musik og de digitale medier smelte sammen i nye, ambitiøse musikproduktioner, live-streams og transmissioner, hvor grænsen mellem live og broadcast næsten opløses. Til glæde og berigelse for brugerne, for musikken og i sidste ende for vores kulturelle samhørighed og selvforståelse.

Musikkens ordløse sprog er fantastisk kraftfuldt og kan nå alle, der vil lukke det ind. I det musikalske fællesskab befries vi for de millioner af ord, der til daglig er ved at kvæle os i en stadigt voksende strøm af informationer. Vi lader os røre og forføre, vi får mulighed for et øjebliks refleksion – og vi er sammen.

Musikken skal være stærkt og tidssvarende til stede på TV, på radio og på web, fordi den fortjener at blive hørt – også af de næste generationer. Ved at bevare den levende musik i DR giver vi alle danskere ligeværdig adgang til musikkens fællesskab langt ind i en ny, digital tidsalder.