Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Betalingsringen er en skatteskrue

Lars Storr-Hansen: En af de største knaster ved den annoncerede betalingsring er, at forudsætningerne ikke er på plads. Den kollektive transport er ikke et reelt alternativ. Vejer man transporttiden - som Dansk Byggeri har gjort - for henholdsvis bil og kollektiv transport til og fra arbejde er det indiskutabelt, at den kollektive transport betyder længere rejsetid.

Lars Storr-Hansen, adm. direktør i Dansk Byggeri Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Så lad os - inden frygten for at begå løftebrud bevæger os i en forkert retning - tage fat om trafikproblemerne i den rigtige rækkefølge, og det vil sige sikre en modernisering og udbygning af den kollektive transport før vi skaber restriktioner for den individuelle transport.

Det kan undre, at regeringen ikke satser på betydelige infrastrukturinvesteringer inden en betalingsring kommer på tale. Måske viser det sig, at der slet ikke er behov for en betalingsring, når den kollektive transport er bragt op til nødvendig standard.

Onde tunger hvisker så, at regeringen slet ikke er interesseret i at løse de trafikale problemer, men har fokus på betalingsideen som en skatteskrue mere end at løse de københavnske trafikanters trængselsproblemer.

Ser vi til Stockholm har takststrukturen langt flere tidsintervaller, så man i højere grad sigter på at sprede trafikken, som man må formode er hensigten, hvis man vil trængsel til livs. Men københavnerne skal betale den høje myldretidstakst kl. 05.00, og det virker ærlig talt som planlagt chikane at opkræve den højeste takst så tidligt om morgenen, hvor der ikke er trængsel på vejene. Det giver intet incitament til at køre i de såkaldte ’døde timer’.

Værd at notere for erhvervslivet er også, at trængselsafgiften er fradragsberettiget i Stockholm for virksomheder, og vi vil da gerne foreslå, at København går skridtet videre og helt fritager erhvervslivets køretøjer fra afgiften. Den kollektive transport jo ikke et reelt alternativ for håndværkere, vognmænd m.fl.

På den måde løser man også problemet med udenlandske køretøjer, der i realiteten ikke kan opkræves afgift. Ved helt at fritage erhvervslivets køretøjer kan regeringen slå to fluer med et smæk: Man skåner erhvervslivet for yderligere afgifter og undgår unfair konkurrence med udenlandske køretøjer.

Alle ved jo nu, at regeringen har problemer med at holde løftet om en betalingsring. Skulle det mod al sund fornuft lykkes at holde dette løfte, håber vi for erhvervslivet, at ordningen vil blive indrettet på en klog, erhvervsvenlig og konkurrencedygtig måde. Det sidste, virksomhederne har brug for, er flere udgifter i en tid, hvor der mere end nogensinde før er brug for vækst og beskæftigelse.