Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Bæredygtig mode er bæredygtig vækst

Eva Kruse og Vibeke Storm Rasmussen: Hvis København skal blive verdens kraftcenter for bæredygtig mode og skabe nye arbejdspladser, er det nødvendigt med partnerskaber på tværs af industrier, civilsamfund, politiske beslutningstagere og uddannelsesinstitutioner.

Dansk modeindustri tager nu den grønne førertrøje på. Den 3. maj 2012 samler vi i Operaen i København 750 modebranchefolk, eksperter og NGOer fra hele verden til Copenhagen Fashion Summit – et globalt topmøde, der sætter fokus på samfundsansvar og bæredygtighed i modebranchen. Og topmødet markerer, hvad der kan være starten på et væksteventyr for den danske modeindustri. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Dansk modeindustri tager nu den grønne førertrøje på. Den 3. maj 2012 samler vi i Operaen i København 750 modebranchefolk, eksperter og NGOer fra hele verden til Copenhagen Fashion Summit - et globalt topmøde, der sætter fokus på samfundsansvar og bæredygtighed i modebranchen. Og topmødet markerer, hvad der kan være starten på et væksteventyr for den danske modeindustri.

I dag er modeindustrien Danmarks fjerdestørste eksporterhverv. Men der er store vækstmuligheder, hvis der sættes yderligere fokus på bæredygtighed og udvikling af grønne teknologier. For allerede nu vokser efterspørgslen på bæredygtig mode. En undersøgelse lavet for Frankfurter Messe viser, at markedet for bæredygtig mode årligt vokser ca. ti procent mere end markedet for ikke-bæredygtig mode. Denne udvikling er ved at ændre markedet for modeindustrien og efterlader et uudnyttet potentiale for vækst. Et vækstmarked som dansk modeindustri og danske virksomheder har en enestående mulighed for at få del i.

Mode er en af verdens største industrier og en af de mest forurenende, hertil kommer at industrien er storforbruger af lavtlønnet arbejdskraft i udviklingslande.

Til Copenhagen Fashion Summit samles en væsentlig del af modebranchen omkring den fælles udfordring, at vi er nødt til at tage et langt større miljømæssigt og etisk ansvar for hele værdikæden og arbejde målrettet for at reducere den sociale og miljømæssige belastning fra bomuldsmark til tøjindsamling. Og det er dansk mode og København, der er værts- og forgangsland for at samle initiativerne og sætte den visionære barre.

Muligheden for at arbejde mere bæredygtigt afhænger samtidig af de teknologiske og innovative landvindinger, som blandt andet andre danske virksomheder kan tilbyde. Novozymes udvikler enzymer til energi- og vandoptimering inden for tøjproduktion og tøjvask og er et godt eksempel på den innovation, som modeindustrien efterspørger for at producere mere miljørigtigt.

Et andet eksempel er DTU, som er langt fremme i forskningen af nye bæredygtige materialer, der fx kan erstatte bomuldsproduktionen, som er en af de største miljøsyndere.

Partnerskaber mellem offentlige og private aktører kan bidrage til, at initiativer som Copenhagen Fashion Summit får flyvehøjde. Region Hovedstaden støtter initiativer, der fremmer en grøn erhvervsudvikling.

Region Hovedstaden støtter samtidig store begivenheder, der fortæller historien om hovedstadsregionen som en metropol, hvor bæredygtigheden er i højsædet. Og derfor ser Region Hovedstaden Copenhagen Fashion Summit som et væsentlig initiativ, der kombinerer vækstperspektiver, innovation og grønne hensyn.

Ingen af de fire store modebyer, New York, Paris, Milano og London, har endnu markeret sig som stedet for bæredygtig mode, og med afholdelsen af Copenhagen Fashion Summit er der skabt en oplagt mulighed for at brande København og hovedstadsregionen som centrum for grøn og bæredygtig mode.

Og det er ikke hvem som helst der kommer til København for at dele deres viden og få ny viden. Repræsentanter fra store modehuse som Gucci, PPR, Levi’s, Stella McCartney og H&M, verdens største tekstilproducenter og førende forskere. På topmødet skal de blandt andet debattere, hvordan branchen kan vække større interesse hos forbrugerne for at anskaffe bæredygtig mode - udfra erkendelsen om, at hvis branchen kan flytte forbrugerne, vil det ikke kun få effekt på frontløberne, men påvirke hele industrien.

Copenhagen Fashion Summit danner samtidig rammen for lanceringen af modebranchens indspil til det første branchespecifikke tiltag under FNs Global Compact-Program - et etisk regelsæt som virksomheder inden for modeindustrien kan skrive sig op til og dermed forpligte sig til en bæredygtig produktion af mode.

Hele det internationale samfund er begyndt at røre på sig og efterspørge initiativer inden for bæredygtig mode. Danmark har, sammen med vores nordiske naboer, en unik chance for at tage globalt lederskab på dette arbejde.

Men hvis det skal lykkes at positionere København som verdens kraftcenter for bæredygtig mode og skabe nye arbejdspladser, er det nødvendigt med partnerskaber på tværs af industrier, civilsamfund, politiske beslutningstagere og uddannelsesinstitutioner. Og der skal handles nu for at udnytte dette vindue.

Det er et arbejde, der både vil komme dansk mode og København til gavn, men er først og fremmest starten på en proces, der skal gøre modeindustrien langt mere samfundsansvarlig og bæredygtig.