Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

At lære og at arbejde er ikke det samme

Det er en kæmpe misforståelse at sidestille det at arbejde med det at lære. Arbejde handler om at producere ydre produkter. Læring handler om at udvikle din hjerne til glæde for dig selv.

Troels Wolf.
Læs mere
Fold sammen

Gymnasieeleven Samuel Koivunera sammenligner i Berlingske, 18. maj, arbejde med undervisning. Samuel mener, at lærerne i gymnasiet ligesom arbejdsgiverne i Kvickly skal være mere konsekvente mht. at straffe. I Kvickly straffes man ved at miste arbejdet, hvis man ikke lever op til kravene. Men man straffes ikke i tiltrækkelig grad på Samuels gymnasium. Han synes, at der er for lidt konsekvens, når man som elev ikke lever op til kravene.

Men, Samuel: Dine tanker bygger på en helt forkert, men desværre udbredt filosofi, nemlig at det at lære er det samme som det at arbejde. På overfladen ligner de to aktiviteter ganske vist hinanden. Man møder op til et bestemt klokkeslæt og går igen til et bestemt klokkeslæt, og man producerer nogle ting i begge situationer. I Kvickly får man stillet varerne på plads, og i gymnasiet får man lavet nogle rapporter og afleveret nogle opgaver osv.

Men det er altså kun på overfladen, at arbejde og læring er ens. Når du arbejder, er dine produkter det vigtige. Arbejdsgiveren får produkterne ud af dig og dit arbejde. Det er et forretningsmæssigt forhold. Du leverer arbejdet, og din arbejdsgiver betaler dig for det. Jo lettere du kan slippe om ved det, og jo højere løn du kan få for arbejdet, jo bedre. Og kan du sidde på toilettet og høre musik uden at din arbejdsgiver opdager det – så er det helt fint. Du slipper lettere gennem dagen. Og opdager din arbejdsgiver det ikke… ha..ha så har du snydt ham en lille smule.

Når du deltager i læringsaktiviteter har det et helt andet formål. Det er at danne og styrke neurale netværk i din hjerne. Når du lærer noget, både når du forbereder dig derhjemme, og når du deltager aktivt i undervisningen, så styrker du disse netværk. Og det er disse styrkede netværk, der øger din evne til at løse nye faglige problemer.

Så når du skriver rapporter, laver opgaver, deltager aktivt i gruppearbejde (som burde hedde gruppelæring) – så er dine produkter faktisk ligegyldige (de bliver da heller ikke brugt til noget). Det eneste, der er vigtigt, er de forandringer, processen skaber i din hjerne.

Så selv om der ikke altid er nogen ydre straf (påført af en lærer), så er der altid en indre straf som handler om, at du ikke får dannet de vigtige neurale netværk i hjernen. Hvis du pjækker, hvis du ikke laver noget under gruppelæring, hvis du skriver af osv., så påvirkes hjernen ikke tilstrækkeligt til, at disse netværk dannes/styrkes. Og uden disse neurale netværk i hjernen, kan den ikke klare de faglige opgaver, du senere møder til studentereksamen.

Så det er en kæmpe misforståelse at sidestille det at arbejde med det at lære. Arbejde handler om at producere ydre produkter til glæde for din arbejdsgiver. Læring handler om at udvikle din hjerne til glæde for dig selv (og ikke for din lærer). Din lærer en professionel hjælper, der kan tilrettelægge læringsprocessen for dig. Din lærer er ikke din arbejdsgiver!