Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Amager Fælleds hårdkogte »bregne-fundamentalister« ødelægger debatten

Foto: Thomas Lekfeldt og pressefoto.
Læs mere
Fold sammen

Facebook, digitale underskriftsindsamlinger og sociale medier giver en spændende adgang til at diskutere samfundet omkring os. Det er positivt og kun godt, at den demokratiske samtale bliver styrket med indspark fra alle, der måtte have noget at bidrage med. Imidlertid er der også en række blinde vinkler, som særligt bliver tydelige i den københavnske kommunalvalgkamp i øjeblikket.

For det første har der i nogen tid været orkestreret en digital underskriftsindsamling under overskriften »Bevar Amager Fælled«, der ønsker at stoppe udviklingen af Ørestad Fælled Kvarteret. Ørestad Fælled Kvarteret fylder seks pct. af Amager Fælled og skaber blandt andet 600 almene boliger.

Det er naturligvis intet problem, at synliggøre sin protest og stillingtagen – eller forsøge at skabe tilpas stor virak omkring det. Mere end 20.000 københavnere har skrevet under, og dermed mener aktivistgruppen bag, at den folkelige opbakning er af en kaliber, som det politiske miljø ikke kan sidde overhørig. Det er ti pct. af befolkningen på Amager og omkring tre pct. af indbyggerne i Københavns Kommune. Men med underskriftsindsamlingen i hånden forsøger aktivisterne at tale på vegne af et »tavst københavnsk flertal« i et omfang, som den mindre underskriftsindsamling på ingen måde giver anledning til.

Bregne-fundamentalister

For det andet er der i dele af aktivistgruppen omkring »Bevar Amager Fælled« en meget aggressiv strategi for sociale medier.

Samtlige københavnske kandidater til Borgerrepræsentationen oplever, hvordan det ikke er muligt at lave et opslag på Facebook om et hvilket som helst andet emne, før en gruppe hårdkogte aktivister sværmer omkring kommentarerne og forlanger opmærksomhed omkring deres sag. Det leder tankerne hen på beskrivelsen af fanatikeren som en, der ikke kan skifte holdning og ikke vil skifte emne.

For det tredje oplever PensionDanmark, der er indgået i partnerskab med By&Havn om udviklingen af Ørestad Fælled Kvarteret at blive genstand for aktivisternes opmærksomhed. Derfor strømmer det ind med »dårlige anmeldelser« på Facebook af det kundeejede pensionsselskab. Det til trods for at pensionsselskabets »rigtige« kunder i øvrigt kun har gode anmeldelser, og at selskabets produktet i øvrigt klarer sig godt. Strategien bag bregne-fundamentalisterne er alene at udøve skade på omdømme og forretning, til trods for at de ikke er politiske aktører. En tilsvarende politisk aktion mod Centerslagteren i Albertslund kunne man også læse om her i avisen for nylig.

Alt sammen viser det blot, at den demokratiske samtale kan styrkes via digitale kommunikationsformer, men at fanatiske Facebook-kampagner desværre kan være ødelæggende for samme.