Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens holdning.

Alkolåse og personlig frihed

Karen Jespersen: Samfundssind og anstændig opførsel hos den enkelte borger er langt bedre end regler. Men når samfunds­sindet mangler med ganske mange menneskelige ulykker til følge, kan regler ikke undværes.

Det tjener intet fornuftigt formål, at mennesker bliver kvæstet og slået ihjel, fordi andre har haft »friheden« til at køre stangberuset. Alkolåse er måske et indgreb i den personlige frihed, men de er det værd! Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hundredvis af mennesker, der har drukket alkohol, kører hver dag i bil til stor fare for andre. Natten til onsdag kørte en beruset kvinde ind på den østjyske motorvej i den gale retning. Kvinden var altså i sin brandert endt som spøgelsesbilist. Og ikke nok med det. Hun kørte meget stærkt. Med 125 kilometer i timen tog hun turen på små 60 kilometer fra Hobro til Aarhus, inden hun omsider blev stoppet. Undervejs kom flere bilister imod hende, og de undgik kun med nød og næppe et sammenstød. Men hun sansede intet. Politiet nåede frem og forsøgte at stoppe hende med fagter og udrykningssirene. Den berusede kvinde kørte bare videre. Først da politiet stillede en patruljevogn på tværs af motorvejen, stoppede hun.

Ved et sandt lykketræf kom ingen til skade. Sådan går det langtfra altid. Spiritusbilister er skyld i mange menneskelige tragedier.

For nogen tid siden kom jeg i kontakt med to af dem, der er blevet ramt af en sådan tragedie, Svend og Lillian Drews. De mistede for to år siden deres datter og svigersøn, der blev kørt ihjel af en spritbilist. Ulykken betød, at parrets to teenagedøtre med ét blev forældreløse.

Kendskabet til denne families skæbne fik mig til at følge mere systematisk med i omfanget af spirituskørsel og dens konsekvenser.

På et enkelt år 2009 døde 75 mennesker på grund af spirituskørsel. 422 blev alvorligt sårede eller invaliderede. 365 kom lettere til skade. I alt blev 13.000 sigtet af politiet. Men det faktiske antal spritbilister er langt større, fortæller Rådet for Sikker Trafik.

Der bliver gjort meget for at komme spirituskørsel til livs. Straffen er blevet skærpet. Politiet laver razziaer. Og der er jævnligt kampagner. Antallet af dræbte som følge af spirituskørsel er da også faldet noget i løbet af de sidste ti år. Der er dog store udsving fra år til år. Og alkohol er fortsat den største dræber i trafikken. Hver fjerde dødsulykke i trafikken skyldes alkohol. I hele Europa mister omkring 10.000 mennesker livet på vejene på grund af spritulykker.

Selv om der er gjort en betydelig indsats mod spritbilisme, er det tydeligvis ikke nok! Yderligere initiativer må til. En oplagt mulighed er alkolåse.

En alkolås betyder, at en bil kun kan starte, hvis chaufføren puster i alkolåsen, og hans eller hendes promille er under den tilladte mængde spiritus.

Hvis der var alkolås i alle biler, ville det med stor sikkerhed nedbringe antallet af spritbilister dramatisk. Men det kræver lovgivning, og denne lovgivning vil gribe ind i den personlige frihed. Et klassisk dilemma. Hvad vejer tungest beskyttelsen af den personlige frihed eller beskyttelsen mod handlinger, der kan forvolde alvorlig skade?

Svaret på dette spørgsmål må aldrig ende i en abstrakt og dogmatisk diskussion. Tværtimod er det vigtigt at gøre sig helt konkrete overvejelser over, om den faktiske anledning er tilstrækkelig vigtigt til et indgreb i den personlige frihed.

I tilfældet med alkolåse er jeg selv nået frem til, at gevinsten ved et lovkrav er større end ulemperne. Det tjener intet fornuftigt formål, at mennesker bliver kvæstet og slået ihjel, fordi andre har haft ’friheden’ til at køre stangberuset for eksempel som spøgelsesbilist.

Desuden tyder meget på, at alkolåse under alle omstændigheder er på vej. Lande som Frankrig, USA, Holland, Finland, Sverige og Norge er godt i gang med at indføre alkolåse foreløbig i skolebusser og lastbiler. I USA arbejder myndighederne med krav om alkolåse som forudsætning for, at spritbilister kan få kørekortet tilbage.

EU-Kommissionen er også på banen med krav om alkolåse i skolebusser og lastbiler. Og EU-Parlamentet skal stemme om sagen til september.

I Danmark er Arriva, KTL a/s, Fredsø Vognmandsforretning og andre firmaer selv i gang med at få busser og lastbiler med alkolåse. Omkring 2.000 køretøjer har dem nu. Hvis du selv vil installere en i din bil, koster det omkring 10.000 kroner.

Folketinget har for et år siden vedtaget, at spritbilister, der er dømt for særligt alvorlige lovovertrædelser, kun kan få kørekortet tilbage, hvis de får en alkolås. Det er dog endnu ikke blevet ført ud i livet. Og alkolåse bliver ved med at dukke op til debat i Folketinget.

Alt i alt mener jeg, at vi lige så godt kan tage skridtet fuldt ud og planlægge en indførelse af alkolåse i alle biler.

Da vi i sin tid fik indført sikkerhedsseler i bilerne var der en ophidset debat om den personlige frihed. Men i dag er sikkerhedsselerne vist alment accepteret.

Det betyder på ingen måde, at spørgsmålet om den personlige frihed er ligegyldig i forhold til et problem som spirituskørsel.

Tværtimod har vi brug for at sætte langt stærkere ind for at betone det personlige ansvar. Vi har brug for, at der bliver sat langt klarere normer for at vise hensyn til andre. Disse dyder burde stå meget stærkere i forældrenes opdragelse af deres børn og i vores uddannelsessystem og andre steder.

Samfundssind og anstændig opførsel hos den enkelte borger er langt bedre end regler. Men når samfundssindet mangler med ganske mange menneskelige ulykker til følge, kan regler ikke undværes.

Min afvejning mellem personlig frihed og hensynet til andre munder i dette tilfælde ud i, at jeg går ind for obligatoriske alkolåse.