Vi har glemt legen

Leg er en af de mest enkle, effektive og billige løsninger til at øge trivsel og sikre gode fællesskaber – vi skal simpelthen lege mere. Og det gælder både børn, unge og voksne.

»Vi kan også se, at skolen samlet betragtet stadig kæmper med en selvforståelse, hvor legen har en omdiskuteret og kontroversiel status, hvilket blandt andet betyder, at legen henvises til mellemrum (frikvarter) og ikke prioriteres pædagogisk, har sine egen ambassadører i klasseværelset, eller integreres som systematisk læringsmedium. Det kan vi gøre bedre.« Soren Bidstrup

Når vi leger, fortaber vi os i nuet, vi bliver ét med fællesskabet, vi bliver ét med kroppens bevægelser, vi bliver mere af os selv. Legen styrker det mentale velvære, sundheden og fællesskaber med andre mennesker.

Mens udgifterne til mental sundhed ser ud til at gå gennem loftet, og stadigt flere børn og unge har ondt i livet, har vi glemt en af de mest enkle, effektive og billige løsninger til at øge trivsel og sikre gode fællesskaber – i børnelivet, i unge- og voksenlivet. Vi har glemt legen.