Vågn op, forældre: Sult og søvn trækker fagligheden ned i folkeskolen

Det går tilbage med fagligheden i folkeskolen, og en af årsagerne er, at mange børn møder trætte og sultne i skole om morgenen.

»Til forældrene er der blot at sige, at det altså er en forudsætning for at lære matematik og læsning, at man er vågen og mæt i undervisningen. Alternativet ville være, at skolerne skulle kompensere for det svigtende forældreansvar med madordninger og formiddagslur i mobilfri soverum. Nej, vel?,« skriver Claus Holm. Thomas Lekfeldt

Danske skolebørn i 4. klasse er blevet dårligere til læsning og matematik de senere år. Det er den nedslående konklusion fra de internationale skoleundersøgelser.

Den aktuelle PIRLS-læseundersøgelse viser, at 42 procent af eleverne føler sig trætte i skolen hver dag eller næsten hver dag, og omkring 70 procent af eleverne er sultne. Tilsvarende viste den seneste TIMSS-undersøgelse, som især fokuserer på matematik, at 42 procent af de danske elever i 4. klasse ofte er trætte i skoletiden og omkring 73,5 procent nogle gange eller ofte oplever sult – og det uanset om de kommer fra ressourcestærke hjem eller ej.