Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Ti borgmestre og en regionsrådsformand: Vi må ikke begå samme fejl som ved Øresundsforbindelsen

Den faste Femern-forbindelse kan være med til at hjælpe Danmark ud af coronakrisen og ind i en positiv vækstkurve. Det kræver, at stat, region og kommuner sammen tager ansvar for at omsætte Nordeuropas største byggeprojekt til vækst og udvikling.

Heino Knudsen og ti borgmestre skriver om Femern-forbindelsen: »Er vi tilfredse med en trafikkorridor, eller skal byggeriet skabe vækst og udvikling, så vi rent faktisk får et Danmark i balance? Vi ønsker det sidste (...) Men vi har behov for, at Folketinget med regeringen i spidsen ser det fulde potentiale i Femern-forbindelsen.« Fold sammen
Læs mere
Foto: FEMERN A/S HANDOUT

Det er glædeligt, at et politisk flertal nu har besluttet at sætte byggeriet af Femern-forbindelsen i gang. Tunnelen er klar i 2029. Store offentlige investeringer kommer ofte for sent til at rette op på lavkonjunkturer – men her er timingen perfekt.

Det er en gamechanger. Spørgsmålet er: Er vi tilfredse med en trafikkorridor, eller skal byggeriet skabe vækst og udvikling, så vi rent faktisk får et Danmark i balance?

Vi ønsker det sidste, og vi har nogle visioner for, hvordan det kan gøres. Men vi har behov for, at Folketinget med regeringen i spidsen ser det fulde potentiale i Femern-forbindelsen.

Store drømme for fremtiden

Vi vil udnytte kombinationen af danske clean-tech-virksomheder og tyske bilproducenter og gøre Femern-regionen til verdensledende centrum for grøn big business.

Vi vil gøre Femern-regionen til Nordeuropas Florida. Den korte rejsetid fra Hamborg og København gør det interessant at bygge hoteller og købe sommerhus i området.

Vi vil skabe en integreret grænseregion, hvor den lokale trafik gennem tunnelen er stor, og hvor viden og varer flyder frit over grænsen.

»Vi skal ikke begå den samme fejl en gang til.«


Der er afsat ca. 60 mia. kr. til byggeriet på dansk side, men der er afsat nul kroner til at skabe vækst og udvikling på siderne af anlægsinvesteringen. Det vil vi opfordre regeringen til at rette op på.

Spor 1 – vækst og udvikling

Vi har Nordeuropas største byggeprojekt i baghaven over de næste otte år. Det er op imod 8.000 arbejdspladser og enorm aktivitet for alle de tilstødende erhverv – biludlejning, kontorfaciliteter, hotelværelser, pizzabagerier mv. mv. Målet må være at få danskere i arbejde og bugnende ordrebøger i de danske virksomheder.

Vi er selv gået i gang med en massiv uddannelsesindsats. Vi har skabt lærepladser til vores unge, og vi er ved at efteruddanne en masse ufaglærte.

Interessen for at besøge byggeriet bliver massiv. Op imod 100.000 besøgsturister om året i anlægsfasen kan vi regne med. Derfor bør regeringen finansiere etableringen af udstillings- og formidlingsfaciliteter af en størrelse og en kvalitet, der matcher projektet.

Spor 2 – Geografien skal erhvervsudvikles

Femern-forbindelsen bliver, også efter globale størrelsesforhold, et skelsættende stykke infrastruktur med ændrede gods- og trafikstrømme mellem Europa og Skandinavien.

Det rummer muligheden for at internationalisere den vigtige bygge- og anlægsbranche i Region Sjælland til de næste internationale infrastrukturprojekter.

Når Femern-forbindelsen er færdig, vil den ændre godsstrømme mellem Nordeuropa og Skandinavien, og den vil gøre det meget mere attraktivt for virksomheder at lokalisere sig på aksen mellem København og Hamborg. Regeringen bør afsætte ressourcer til tiltrækning af internationale investeringer og markedsføring af potentialerne.

Spor 3 – en fælles Femern-region

Vi skal forberede en fremtid, hvor den dansk-tyske Femern-geografi bliver landfast og i tide få lagt fundamentet for en grænseregion, hvor der er nem adgang til markeder, arbejdskraft, uddannelse og viden.

Vi foreslår, at der udarbejdes en statstraktat på tværs af den dansk-tyske geografi, der kan skabe fælles fokus og mål inden for det erhvervspolitiske, uddannelsespolitiske og beskæftigelsespolitiske område.

Kommuner og region har ganske enkelt ikke de politiske kompetence til at indgå de nødvendige aftaler.

Lad os tage ved lære af historien. I 2000 klippede vi snor på Øresundsforbindelsen. Her begyndte den danske og svenske regering først i 1999 at afdække potentialer og barrierer. Det betød skuffende trafiktal og lav vækst de første år.

Vi skal ikke begå den samme fejl en gang til. Derfor har vi brug at regeringen og Folketinget sætter sig i spidsen og laver en konkret plan for, hvad vi skal have ud af Femern-forbindelsen.

Heino Knudsen er regionsrådsformand i Region Sjælland, Holger Schou Rasmussen er borgmester i Lolland Kommune, John Brædder er borgmester i Guldborgsund Kommune, Mikael Smed er borgmester i Vordingborg Kommune, Ole Vive er borgmester i Faxe Kommune, Anette Mortensen er borgmester i Stevns Kommune, Marie Stærke er borgmester i Køge Kommune, Carsten Rasmussen er borgmester i Næstved Kommune, John Dyrby Poulsen er borgmester i Slagelse Kommune, Tonni Hansen er borgmester i Langeland Kommune og Bo Hansen er borgmester i Svendborg Kommune