Teaterchef forsvarer aftener kun for de unge: Vi diskriminerer i forvejen

Jeg tror, at de fleste modne operaelskere, som jeg selv, gerne ser, at der gøres mere for at introducere næste generation til kunsten – og at vi er villige til at afstå fra et operabesøg de to aftener om året, vi har »Ung i Operaen«, hvis det virker, skriver Kasper Holten.

Kasper Holten tror, at man har rekrutteret en del nye operaelskere gennem initiativet »Ung i Operaen«. Niels Ahlmann Olesen

Ditlev Tamm føler sig diskrimineret (Berlingske 22. september), fordi han ikke kan komme i Operaen den ene aften, som passer i hans kalender. Det er en ren tilståelsessag: Vi vil på Det Kongelige Teater gerne gøre en ekstra indsats for, at flere unge opdager, at kunsten kan berige deres liv. Derfor har vi – i et initiativ oprindelig søsat med generøs støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal – reserveret opførelsen af Gounods »Faust« 28. september, så den er forbeholdt unge under 30 år, og alle pladser sælges for kun 175 kroner stykket.

Det har vi gjort et par gange om året de seneste fem år – heldigvis åbenbart hidtil uden at karambolere med Ditlev Tamms kalender – og jeg kan berolige med, at det virker: Der har været run på billetkontoret fra de unge med næsten 14.000 solgte billetter og en fantastisk stemning de pågældende aftener – om end med nogen overbelastning af Operaens kapacitet for cykelparkering. Jeg tror, at vi har rekrutteret en del nye operaelskere på den måde, og jeg kan berolige Ditlev Tamm med, at unge mennesker sagtens kan begejstres over en klassiker som »Faust«. De unge vil nemlig gerne opleve de store klassikere.