Skal en ny låneindustri virkelig modarbejde økonomisk snusfornuft?

Ny låneindustri skaber en usund kreditkultur, hvor det med en ofte farverig markedsføring normaliseres ikke at have sammenhæng mellem indtægter og udgifter i sit dagligdagsforbrug. Og det går især ud over de unge, advarer Mads Reinholdt, direktør i Forbrugerrådet Tænk.

»Problemet for de unge med rod i økonomien er, at de mange afdragsordninger kommer til at forværre overblikket over privatøkonomien endnu mere, og at rykkergebyrer ender med at skabe et dybere økonomisk hul,« skriver Mads Reinholdt. Maria Albrechtsen Mortensen

Hvis du ikke har 200 kroner til at købe en smart T-shirt i dag, så vil det gode økonomiske råd være at spare op til den. Eller alternativt skrive den på ønskelisten til jul eller fødselsdag. Og hvis du ikke har 50 kroner til at købe slik til filmen i aften, så må du sætte tæring efter næring og undvære. Og måske endda få snakket med venner, familie eller en uvildig gældsrådgiver, hvis du har mistet overblikket og har svært ved at få din økonomi til at hænge sammen.

Disse almindeligheder betragtes af mange som god gammeldags økonomisk snusfornuft. Men i 2021 må vi konstatere, at dette begreb er kommet under alvorligt pres fra en række nye finansielle virksomheder.