Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

SF arbejder for fair konkurrence, når de kritiserer liberaliseringen af fjernbusserne

Liberaliseringen af fjernbusmarkedet udhuler de konkurrencevilkår, som de private operatører indtil nu har arbejdet under. Og den vil undergrave den kollektive trafik, som vi kender den i dag.

»Når trafikselskaberne fremadrettet mister omsætning til fjernbusselskaberne på de profitable ruter, ja, så er der ikke finansiering til at servicere de uprofitable strækninger – læs: i yderområderne,« skriver Marianne Bøttger fra Arriva. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen

Berlingske bragte 17. juli en leder, der indeholder en række misforståelser om SFs påståede forkærlighed for DSB over for den almindelige togpassager. Som repræsentant for Danmarks største private tog- og busoperatør har jeg svært ved at sidde det overhørig.

Berlingskes leder følger efter liberaliseringen af fjernbusmarkedet, der netop er trådt i kraft. Med liberaliseringen er der oprettet en lang række nye fjernbusruter, der med sine slagtilbud på busbilletter umiddelbart fremstår som en passagervenlig liberalisering og en tiltrængt konkurrent til den kollektive trafik. Eksplicit formuleret: »Så kan I lære det, DSB!«

SFs nye transportordfører har ifølge Berlingske således begået helligbrøde ved at rette kritik mod lovændringen.

Marianne Bøttger Fold sammen
Læs mere
Foto: Marianne Bøttger Steen Brogaard.

Kender man Arriva, ved man, at vi i årevis har arbejdet for liberalisering af transportområdet. Med den case, Arriva har fra at have drevet togstrækningerne i Midt- og Vestjylland siden 2003, finder vi det uforståeligt, at staten ikke allerede har udbudt resten af jernbanen for at opnå samme omkostningsbesparelse og samtidig højere punktlighed og passagertilfredshed.

Så hvorfor er Arriva pludselig på linje med SF? Fordi det er forkert at gøre liberaliseringen af fjernbusser til et spørgsmål om at være for eller imod DSB. Og fordi SFs transportordfører har helt ret i, at der er tale om ulige konkurrencevilkår, der på sigt vil udhule den kollektive trafik.

Yderområderne taber

Operatørerne i den kollektive trafik, herunder DSB og Arriva, er bundet af kontrakter, der tilsiger, at vi skal servicere strækninger og tidspunkter af døgnet, hvor der ikke er særlig mange passagerer. De mere profitable strækninger – som fjernbusserne nu kører på – bruger de kollektive trafikoperatører således til at dække de ikke-profitable strækninger, som drives i yderområderne og på skæve tidspunkter af døgnet.

Fjernbusserne er derimod ikke bundet af samme stramme vilkår. De kan vælge frit, blot de kører to gange dagligt, og derfor vælger de udelukkende de profitable strækninger, hvormed de skaber bedre mobilitet til et samlet set begrænset antal passagerer.

Marianne Bøttger, adm. direktør (konstitueret), Arriva Danmark A/S

»Der er altså ikke tale om reel liberalisering, men om at fjernbusserne har fået en banefordel på bekostning af de øvrige operatører.«


Der er altså ikke tale om reel liberalisering, men om at fjernbusserne har fået en banefordel på bekostning af de øvrige operatører. Et faktum, som helt synes at blive overset i debatten. I sidste ende vil regningen blive betalt af skatteyderne, pendlerne og borgere bosat i landdistrikterne, som kan se frem til at få reduceret deres bustrafik. For når trafikselskaberne fremadrettet mister omsætning til fjernbusselskaberne på de profitable ruter, ja, så er der ikke finansiering til at servicere de uprofitable strækninger – læs: i yderområderne.

Liberaliseringen af fjernbusmarkedet udhuler dermed de konkurrencevilkår, som de private operatører indtil nu har arbejdet under. Og den vil undergrave den kollektive trafik, som vi kender den i dag. Det er det, vi hører SFs transportordfører sige. Og vi synes, man skal lytte.