Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Rekordmange turbo-selskaber: København er overhalet som vækstkomet

Antallet af vækstselskaber i Danmark slår ny rekord og overgår nu bonanza-perioden op til finanskrisen. Antallet er på 1.603. Væksten i hovedstadsområdet er den næstlaveste af alle områder, og hovedstadsområdet er nu overgået af Midtjyllandsområdet i antal vækstselskaber. Største trussel mod ny vækst er mangel på arbejdskraft.

Det går godt - ufatteligt godt - i dansk erhvervsliv. I hvert fald når vi måler på antallet af turbo-selskaber, som i 2018 er på 1.603. Det er det højeste antal nogensinde, fremgår det af det årlige barometer »EY Entrepreneurskab 2018/2019« fra revisionsfirmaet EY.

Vækstselskaber bliver i EY-analyse målt på selskaber med over 20 ansatte. De skal have eksisteret i mere end tre år, og der skal være fremgang i enten bruttoavance eller omsætning på 15 procent. Dertil kommer, at selskaberne skal have positiv egenkapital og et positivt resultat. De skal med andre ord være solide.

Den tidligere rekord var i 2008 med 1.477 vækstselskaber. Året efter ramte finanskrisen og huggede antallet af vækstselskaber ned, først til 982 i 2009, derefter til sokkeholderne med blot 412 vækstselskaber i 2010. Men siden 2014 er det kun gået én vej.

I den politiske debat har der været en opfattelse af, at væksten er et hovedstadsfænomen, men det er en myte. Væksten i hovedstadsområdet er nu blandt de laveste i Danmark. Kun Nordjyllandsområdet oplever en langsommere vækst. Hovedstaden må i år oven i købet se sig overhalet af Midtjyllandsområdet, som har det største antal vækstselskaber. Midtjylland har nu 349 turbo-selskaber, hvilket er 19 procent flere end i 2017. Hovedstaden har 340 selskaber i turbo-klassen, som godt nok er 12 procent flere end i 2017.

»Dansk økonomi er i stand til at komme hele landet til gode, og mon ikke det snart er muligt at aflive myten om det skæve Danmark.«


De hurtigst voksende områder i 2018 er Syddanmark og Sønderjyllandsområdet samt Fyn. Begge med en fremgang på 27 procent. Tallene viser, at dansk økonomi er i stand til at komme hele landet til gode, og mon ikke det snart er muligt at aflive myten om det skæve Danmark.

Når man spørger turbo-selskaberne om årsagen til deres vækst, siger fire ud af fem selskaber, at det skyldes, at de er gode til at tiltrække de bedste medarbejdere, og her rammer vi så også kernen i den største trussel mod fremtidig vækst.

Mangel på arbejdskraft

I EY-analysen oplyser 56 procent af selskaberne, at de i øjeblikket har svært ved at tiltrække medarbejdere med de rette kvalifikationer. 76 procent mener, at der er mangel på kvalificeret arbejdskraft i netop deres branche, mens 86 procent fortæller, at der er stor konkurrence om de rette medarbejdere. Direktør Kent Damsgaard fra Dansk Industri siger til analysen, at virksomheder i dag kunne ansætte 45.000 flere medarbejdere, hvis de kunne få de folk, som de kan bruge.

Frygten står umiddelbart i skærende kontrast til en analyse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fra foråret 2018. Analysen viser, at der i foråret 2018 var forgæves rekrutteringer svarende til 0,6 pct. af den samlede beskæftigelse. Det er samme niveau som de senere år. Til sammenligning oplevede virksomhederne i bonanza-perioden op til finanskrisen langt større udfordringer. I foråret 2007 var der forgæves rekrutteringer på 2,1 procent af den samlede beskæftigelse.

Ifølge en ny analyse fra LO, som præsenteres for LOs hovedbestyrelse lørdag, er der med andre ord ingen faretruende tegn på, at vi nærmer os en overophedning eller mangel på arbejdskraft. Ifølge LO vil arbejdsstyrken stige yderligere med 85.000 personer fra 2017 til 2020.

Udfordringen er imidlertid, at arbejdskraftstyrken nok kan vokse, men at det ikke er sikkert, at det er de rigtige personer med de rette kvalifikationer, for som LO også peger på, er der på visse områder udfordringer med at skaffe arbejdskraft med specifikke kvalifikationer. Det taler for, at parterne på arbejdsmarkedet snart lægger de overordnede analyser til side og i stedet finder ud af, hvor udfordringerne er størst, og hvordan man sikrer, at turbo-selskaberne kan fastholde farten.