Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Regionaldirektør: Berlingske læser udbudskrav til lyntest med et halvt øje

Regionerne kan ikke med rimelighed lastes for, at SOS International A/S med åbne øjne lovede væsentligt mere, end virksomheden kunne levere.

»Det faktum, at Carelink A/S siden 1. februar har hurtigtestet i Region Syddanmark på præcist de samme betingelser tyder i øvrigt på, at udbudsvilkårene måske ikke var helt så håbløst sammensat eller forvaltet af regionerne, som Berlingske fremstiller det,« skriver regionaldirektør Anders Kjærulff. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Fra lederplads ser Berlingske udbuddet af hurtigtest i bakspejlet og afgør, at tingene burde være forløbet helt anderledes.

Det er Region Midtjylland (RM), som har håndteret udbuddet på vegne af regionerne, meget enig i.

Det er urimeligt, at nogen tager for let på løsningen af en samfundskritisk opgave som hurtigtest af danskerne. Og det er urimeligt, at en etableret, rutineret samarbejdspartner med stor udbudserfaring indgår en aftale, som begynder at smuldre på førstedagen.

Udbuddet af hurtigtest gik hurtigere end normalt. Vi står midt i en pandemi og kunne ikke vente tre-seks måneder med at finde en leverandør.

Efter udbudslovens §80 stk. 5 kan man i den situation fravige de normale procedurer og købe ydelser hos en leverandør nu og her, hvis man samtidig laver et hasteudbud. Hasteudbuddet blev afsluttet, så SOS International A/S med sin selvvalgte underleverandør kunne gå i gang med at hurtigteste i fire regioner 1. februar.

»Tildelingskriteriet var ganske rigtigt laveste pris, men regionerne stillede derudover en række mindste- og kvalitetskrav.«


SOS International A/S havde på det tidspunkt hurtigtestet for regionerne siden december og burde derfor kende alt til opgaven og vide, hvad de bød ind på.

Berlingskes leder frikender da heller ikke SOS International A/S for ansvar, men den skoser RM og regionerne for at gå »benhårdt efter laveste pris«. Og ja, tildelingskriteriet var ganske rigtigt laveste pris, men regionerne stillede derudover en række mindste- og kvalitetskrav og kunne afvise billigste tilbud, hvis det kvalitativt var utilfredsstillende.

Der blev stillet krav til leverandørernes økonomi, egenkapital, omsætning og soliditetsgrad. Og der blev stillet krav til kapacitet, valg af test, fremgangsmåde, overholdelse af anvisninger fra SSI, uddannelse af testpersonale, lægeligt ansvar og tilsyn, data, journalisering og it-sikkerhed, arbejdsvilkår samt kædeansvar i forhold til underleverandører. Der blev også stillet krav til overholdelse af menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, personaleforhold, børneattester, straffeattester og tavshedspligt.

Listen af ufravigelige mindstekrav herover er ikke udtømmende, men den er lang nok til at tydeliggøre, at Berlingske ikke har ret i, at RM sammen med de andre regioner blindt gik efter laveste pris. I så fald har avisen læst udbuddet med et halvt øje.

RM var i øvrigt i dialog med SOS International A/S, da virksomheden havde vundet opgaven med hurtigtest i fire regioner. Her blev SOS International A/S tydeligt gjort opmærksom på, at RM var dybt bekymret over valget af Medicals Nordic A/S som underleverandør og frarådede samarbejdet.

Det faktum, at Carelink A/S siden 1. februar har hurtigtestet i Region Syddanmark på præcist de samme betingelser tyder i øvrigt på, at udbudsvilkårene måske ikke var helt så håbløst sammensat eller forvaltet af regionerne, som Berlingske fremstiller det.

Vi er ærgerlige over, at den vigtige samfundskritiske opgave ikke kom bedre fra start. Men regionerne kan ikke med rimelighed lastes for, at SOS International A/S med åbne øjne lovede væsentligt mere, end virksomheden kunne levere.

Anders Kjærulff er koncerndirektør for Region Midtjylland