Hvad er et medie? Det lyder som et naivt og alt for bredt spørgsmål at indlede et debatindlæg med. Men i takt med at store private virksomheder, kulturinstitutioner og fonde i stigende grad er begyndt at udgive deres eget medieindhold, er det ret presserende. For hvad betyder det for journalistikken, når afsenderen ikke er et medie, men en privat fond eller multinational virksomhed?

I takt med at de private mediehuse har mistet økonomiske muskler, og der er sket en eksplosion i digitale udgivelsesmuligheder, er grænserne mellem uafhængig, kritisk journalistik og kommercielt eller halv-kommercielt »content« blevet udvisket. Den udvikling repræsenterer et demokratisk problem, for der er forskel. Uafhængig journalistik holder magthaverne i ørerne, går nysgerrigt og fordomsfrit til verden og styrker dannelsen og oplysningen. »Content« er noget helt andet. Det kan ligne journalistik til forveksling, men tag ikke fejl: Der er altid noget, som skal sælges, eller som minimum noget, der ikke må blive kritiseret.