Professor om Muhammedtegninger i undervisningen: Ligesom dogmatisk islam foretrækker Ditlev Tamm det billedløse udtryk

Når man, som Ditlev Tamm siger, at det ikke er nødvendigt at vise Muhammedtegningerne i undervisningen, mener man så egentlig, at man ikke bør vise tegningerne?

»Meget blæk er blevet spildt på at skrive om det såkaldte billedforbud i islam. Og meget blæk er blevet spildt på at spekulere i det mulige visuelle traume disse tegninger skulle kunne foranledige. Men det er kortsigtede og halvbagte analyser,« skriver Thomas Hoffmann. Thomas Lekfeldt

Polyhistor og professor Ditlev Tamm har skrevet en kommentar: Muhammedtegningerne hører ikke hjemme i Folkeskolens historiekanon. Derimod hører de »hjemme i en konstant aktuel debat om, hvordan man skal omgås hinanden civiliseret i en international verden«.

Det er fair nok, at man ikke synes, at Muhammedkrisen er vigtig nok til historiekanonen. Jeg ville ellers argumentere for, at professionel undervisning og debat blandt ens klassekammerater udgør noget nær det ideelle læringsmiljø for denne betændte sag.