Museumsinspektører: Vi skal ikke lefle for gæsterne – vi skal turde være bedrevidende

I en tid med udpræget autoritetsskepsis og selvudråbte eksperter er der behov for museer, der tør tage sin autoritet på sig.

»Oplevelsesøkonomien har skabt stor nytænkning på museerne og givet os bedre, mere publikumsvenlige museer. Men det er også et efterhånden 23 år gammelt paradigme, der trænger til nytolkning,« skriver kommentarens forfattere. På billedet ses Statens Museum for Kunst. Linda Kastrup

Mange af os jagter autenticitet og originalitet på rejser, i arbejdslivet, og når vi er kulturelt aktive. Men mange af os har nok en snigende fornemmelse af, at kulturoplevelser og også museer ligner hinanden mere og mere: De samme bagvedliggende metodiske greb, den samme æstetik, de samme varer til salg i museumsshoppen, samme type mad i museumscafeen.

Der er flere årsager til det paradoks, men overordnet er der tale om, at museerne i stigende grad orienterer sig horisontalt.