Der er i den danske kunstverden opstået en myte om, at den tid, hvor det danske kunstakademi og dermed den nationale kunst blev grundlagt, bør udskammes som en periode, hvor landet »malkede sine kolonier for sukkersaft og var travlt optaget af handel med slavegjorte mennesker fra Vestafrika og som følge heraf blev stenrigt«, som det blev formuleret i et fiktivt interview med 250-års-fødselaren Bertel Thorvaldsen i Politiken 15. november.
Idet kunstakademiet åbnede i 1754, er det i Frederik Vs regeringstid 1746-66, at Danmark-Norge siges at have skovlet penge ind på den såkaldte trekanthandel Europa-Vestafrika-Caribien-Europa med vekselvis køb og salg af afrikanere og sukker. I forbindelse med den nylige destruktion af en buste af Frederik V fik det fordømmende billede et ekstra lag, idet det på et yderst spinkelt grundlag blev føjet til, at U.F. Gyldenløve, som byggede akademiets domicil, Charlottenborg, ejede et skib, der vistnok blev brugt i slavehandlen.