Min far burde overveje, om det giver mening at stå på sidelinjen med farvede briller og tro, at han kan forstå ungdommen

Alle der har set efterfølgeren til »Twin Peaks«, »Top Gun« og »Sex and The City« har oplevet den skuffelse over forsøget på at genskabe noget, som hørte en anden æra til, skriver Margrete Juel Henrichsen. Hun svarer her på sin fars kronik, »Roskilde, du er jo blevet til en sommerlejr med 50.000 feriebørn«.

»Man kan spørge sig selv: Hvis det virkelig er ungdommelig nysgerrighed og inspiration, han søger at opleve, var det så måske ikke en bedre idé at tage ud til en anden festival, han ikke har været på før,« skriver Margrete Juel Henrichsen i dette svar på sin fars kronik her i avisen forrige søndag. Mathias Eis

At de ældre generationer stadig tager på Roskilde Festival (RF) er super grineren og kunne i bedste fald munde ud i en god debat på tværs af alderskløfter, netop som min far, Peter Juel Henrichsen skriver i en kronik her i avisen 17. juli, da RF er stedet, hvor man er klar til at snakke med alle og høre nye synspunkter. Problematikken i kronikken, »Roskilde, du er jo blevet til en sommerlejr med 50.000 feriebørn«, er desværre den manglende selvrefleksion og mangfoldighed, som Peter ellers selv søger.

Manglende selvrefleksion kommer i kraft af det store fokus på sammenligningen mellem Roskilde i 1970erne og RF nu. Peter spørger aldrig sig selv: »Er det overhovedet muligt at komme tilbage efter så mange år med et åbent sind? Eller vil det altid skuffe, fordi fortiden er skåret ind i ens sjæl?«