Med en sang om frihed vil De Radikale føre folkeskolen tilbage til fordums svaghed

Vi har en folkeskole med så store udfordringer, at de hverken kan løses med en velmenende, men alt for bureaukratisk reform eller med en forestilling om, at bare vi slipper tøjlerne, er alt godt.

»Alt for mange børn forlader folkeskolen uden tilstrækkelige færdigheder. Samtidig svigter skolen de dygtige elever, som i dag henslæber skoledagen med at agere hjælpelærere og derfor egentlig burde aflønnes,« skriver Charlotte Rønhof. Signe GoldmannSigne Goldmann/Ritzau Scanpix

»Tænk frit« er overskriften på De Radikales skolepolitiske udspil, som blev præsenteret i Berlingske 10. august. Det, som Radikale ønsker skolen fri for, er blandt andet læringsmål og nationale test. Skolerne skal også selv bestemme længden på skoledagene. De Radikale ønsker i det hele taget en afskaffelse af den folkeskolereform, de selv stod bag.

Man ønsker et opgør med en skole, som er sandet til i kontrol og bureaukrati. Det er faktisk ikke et helt skævt ønske. Der går utvivlsomt for mange ressourcer til med for eksempel elevplaner, som ingen rigtigt interesserer sig for. Men ønsket om frihed fra reformen er også meget naivt. For hvordan var det nu, det gik folkeskolen før reformen? 15 procent af eleverne havde ikke tilstrækkelige læsekompetencer, og 17 procent forlod skolen uden tilstrækkelige matematikkompetencer. Skolen havde kun 5 procent stærke læsere og kunne ikke – hverken dengang eller nu – bryde den negative sociale arv.