Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Mangel på ladestandere bremser overgangen til grøn elbilkørsel

Det er ikke afgifterne, der holder den potentielle elbilkøber tilbage. Det er de manglende muligheder for at oplade elbilen, og det bør regeringen gøre noget ved.

Der er ifølge Ejvind Bording ikke nok ladestationer. Foto: Thomas Lekfeldt / Ritzau Scanpix. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Langt de fleste af os er efterhånden blevet klar over, at klodens klimaforandringer truer os, og at vi må gøre noget.

En af de ting, vi kan gøre, er at undlade at bruge fossile brændstoffer til bilkørsel og i stedet skifte over til at køre i elektrificerede biler. Regeringen har sat et ambitiøst mål om, at vi i 2030 har en million elbiler kørende på de danske veje.

Der diskuteres så, hvordan man får danske bilister til at skifte over til at køre på el. Det, som man gang på gang hører, er, at afgifterne på elbiler bør sættes ned, fordi det vil lokke folk til at købe en elbil.

Ejvind Bording Fold sammen
Læs mere

Men det er ikke afgifterne, der holder den potentielle elbilkøber tilbage. Det er de manglende muligheder for at oplade elbilen! De fleste bilejere, der bor i parcelhus med egen indkørsel/garage/carport, har mulighed for selv at sætte deres egen private ladestander op.

Men hvad med alle os andre, der bor under forhold, hvor vores bil holder parkeret enten på fælles parkeringsarealer eller ude på offentlig vej eller gade? Hvordan skal vi få sat en ladestander op?

I modsætning til en benzinbil tager det en elbil flere timer at »tanke brændstof«. Det vil derfor, ideelt set, være mest praktisk, at det foregik om natten, mens man fik sin gode nattesøvn tæt på, hvor man bor.

I den almennyttige boligforening, hvor jeg bor, har vi været ude at undersøge, hvad det ville koste at sætte en ladestander op på en af vores fælles p-pladser. Ca. 150.000 kr. for én ladestander med to udtag. Det er mange penge. Primært fordi den nødvendige strøm ikke er til stede, og der derfor skal graves kabler ned. Skal flere end to biler kunne lade, og det skulle der jo gerne inden 2030, er det enorme udgifter, vores boligforening står over for. Udgifter, der slet ikke er penge til.

Og det samme gælder i resten af landets boligfællesskaber. For ejer såvel som for lejer. Uoverskuelige udgifter til etablering af ladestandere.

»Infrastrukturen til elbilkørsel i Danmark er i det hele taget yderst mangelfuld.«


Hvis vi skal køre i elbiler, bør staten gå ind og give tilskud til ladestandere i stedet for at nedsætte afgifterne. Brug registreringsafgifterne på ladestandere. Det vil få langt flere elbiler ud at køre.

Infrastrukturen til elbilkørsel i Danmark er i det hele taget yderst mangelfuld. Der skal bruges millioner eller snarere milliarder på, at vi overalt i landet har mulighed for at lade en elbil op, så vi ingen bekymring har for at løbe tør for strøm. Ikke mindst om 11 år, når én million elbiler kommer hjem kl. 17 og sættes til at lade. Så kommer der et ordentligt sug, der nok vil kræve nogle ekstra vindmøller og forsyningskabler.

Så kære politikere, hvis I mener den grønne omstilling alvorligt og vil have, at vi i Danmark skal køre i elbiler, bliver I nødt til at tage stilling til de manglende ladestandere og hele den infrastruktur, der følger med, og gøre noget for at løse problemet.

En nedsættelse af registreringsafgiften for elbiler løser det ikke.