Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Kommentarer Abonnement

Kønsopdelt tøj og legetøj: Voksne presser stadig børn ned i kønsstereotype kasser

Når vi køber tøj eller vælger film til børnene, kan vi være bevidste om, at markedet er ret kønsopdelt. En tysk undersøgelse har for eksempel set på udvalg af tøj til børn under ti år i tre store tøjkæder, og der var markant forskel på blandt andet farvevalg og snit på pige- og drengetøj.

»Vi skal i stedet udvide rammerne for, at børn og unge kan udvikle sig frit uanset køn. Og det er de voksnes ansvar, at børns fællesskaber er rummelige og mangfoldige nok til det. Der skal flere ting til. Især en kulturændring – og det tager tid,« skriver Mirjam Westh. Fold sammen
Læs mere
Foto: Signe Goldmann