Kære Pernille Rosenkrantz-Theil: Elevfordeling handler om mere end hudfarve

Et loft over andelen af elever med anden etnisk baggrund får denne gruppe af elever til at føle sig som andenrangsborgere. Samtidig er målet ikke kun, at Mads og Mohamed sidder ved siden af hinanden i dansk, men også at tømrerens søn spiser frokost med advokatens datter.

Martin Mejlgaard og Emma Sinclair skriver om elevfordelingen i de danske gymnasier: »Vi skal lave en bedre elevfordeling, men når vi skal finde på løsninger, er det vigtigt, at vi laver rimelige og retfærdige aftaler. Vi kan ikke tillade os at lave en ensidig fordeling på baggrund af hudfarve.« Asger Ladefoged

Ved årets begyndelse trådte en ny lov i kraft: Det blev muligt at fordele elever på landets gymnasier, så der kunne komme en mere blandet elevsammensætning. Siden lovens indtræden har debatten raset, og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) foreslår, at ingen gymnasier skal have mere end 30 pct. elever med anden etnisk baggrund. De nye fordelingsregler skal adressere både opdelingen af gymnasierne i de større byer og udkantsgymnasierne, som trues af små ungdomsårgange.

Udviklingen på landets gymnasier har været, at elever samler sig med andre elever, som minder om dem selv. Det er et stort problem, at vi lever separate liv, hvor vi ikke møder hinanden på kryds og tværs af forskellige sociale og kulturelle lag. Det går ud over den enkelte elevs forudsætninger for at forstå sine medmennesker, og det sætter samfundets sammenhængskraft på spil.