Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Jeg drog et lettelsens suk, da jeg efter et år i USA gik ned på Lyngby-Taarbæks Borgerservice og stemplede ind i Danmark igen

Juhu for offentlig digitalisering i Danmark. For selv om Skat åbenlyst har haft udfordringer på visse fronter over det sidste årti, er det forkert at give digitaliserings-iver skylden.

»Det var en fornøjelse at komme retur til Danmark, fordi vi hænger sammen digitalt,« skriver Jakob Ullegård. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jonas Vandall Ørtvig

USA har Facebook, Google og andre tech-giganter, som er med til at forme vores verden på godt og ondt. I Danmark har vi også en sprudlende underskov af digitale virksomheder, men på toppen af det, kan vi noget andet – offentlig digitalisering.

Det er en enorm fordel for det danske samfund. Derfor er jeg også lodret uenig med Amalie Lyhne, som i Berlingske 22. august raser mod, at det offentlige bliver mere og mere avanceret og kalder »digitaliseringsbegejstringen« for »et stort problem i den offentlige sektor«.

Jeg er netop vendt hjem efter et studieår i tech-giganternes hjemland, og jeg drog et lettelsens suk, da jeg gik ned på Lyngby-Taarbæks Borgerservice og stemplede ind i Danmark igen. Ikke kun på grund af Trump, men også fordi der prompte gik melding ud til forsikringsselskab, teleselskab og bank om familiens hjemkomst. Det var en fornøjelse at komme retur til Danmark, fordi vi hænger sammen digitalt.

Jakob Ullegård Fold sammen
Læs mere

Er det anderledes i Guds eget land, USA? Ja, det kan jeg love for. Under mit ophold på Harvard University underviste jeg som studiejob, hvilket kastede løn af sig. Det skulle jeg selvfølgelig svare skat af. Men det var næsten koblingen op mod det amerikanske skattevæsen, som tog allermest tid.

Digitalisering hos det amerikanske skattevæsen, IRS, synes at være et spørgsmål om at have PDF-skabeloner på en hjemmeside, som udfyldes i hånden og sendes per brev. Dernæst krævedes underskrifter fra min arbejdsgiver, og jeg måtte cykle campus tyndt for at være klar til betaling.

Da regnskabets time endelig kom, og min skattebetaling over året resulterede i et plus, sendte IRS såmænd en check på samfulde tre dollars og 42 cent, som jeg pænt kunne stå i kø med i den lokale bank, hvis jeg ville den have udbetalt.

For mig var billedet af Lady Liberty på checken mere end 25 kr. værd, så checken har jeg stadig. Den minder mig om, at Skat i Danmark er en gave. Især når jeg med mit Nem-id kunne logge på fra Boston og justere min forventede indtægt, da jeg fik job. Juhu for det.

Og dermed også juhu for offentlig digitalisering. For selv om Skat åbenlyst har haft udfordringer på visse fronter over det sidste årti, er det forkert at give digitaliserings-iver skylden. Om noget, skal vi lære af erfaringerne med innovation i en digital æra. Ganske som erhvervslivet skal det offentlige i mine øjne innovere løbende og tage mange små skridt i digital retning. Den tilgang giver mulighed for at lære undervejs, så vi hele tiden giver bedre brugeroplevelser til danskerne.

Konklusionen må derfor ikke blive, at vi skal digitalisere mindre. Der er så mange muligheder for, at vores offentlige sektor holder sig på international forkant med digitaliseringen – og det er fordele, som vi alle høster hver eneste dag.

Så juhu for digitalisering, og ja tak til lette arbejdsgange, som gør det lettere at være dansker og dansk virksomhed.