Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Islam er i konstant bevægelse, Asger Aamund

Den evindelige hetz mod islam og muslimer er med til at forhale den naturlige tilpasningsproces for de muslimer, der kommer hertil fra konservative, patriarkalske samfund.

»Det er ikke Koranen, der undertrykker kvinder, men den patriarkalske tankegang, der i visse muslimske miljøer og kulturer sættes højere end Koranens vejledning,« skriver Aminah Tønnsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: STR

Asger Aamund har i snart mange år kolporteret en version af islam, som de færreste herboende muslimer kan identificere sig med.

Hvor hårdnakket de konservative og de yderligtgående end påstår, at der kun findes én tolkning af koranteksten, så viser historien, at islam aldrig har været en ensartet, statisk størrelse – hverken teologisk eller kulturelt. Tro og traditioner har udviklet sig i takt med tiden og under påvirkning af mange forskellige kulturer.

Aminah Tønnsen Fold sammen
Læs mere
Foto: Aminah Tønnsen.

De første kaliffer, Abu Bakr, Umar, Uthman og Ali, har været særdeles kreative, når de skulle finde løsninger til det virkelige liv. De har fraveget både Koranen, profeten Muhammeds og hinandens afgørelser for at yde retfærdighed i helt konkrete situationer.

Samtidig har der dog overalt og til alle tider været konservative kræfter, der har modarbejdet enhver forandring.

Mange progressive muslimske tænkere har gjort opmærksom på, at Koranen kan bruges til at befri menneskene fra alle former for undertrykkelse og diskrimination. Menneskene er skabt i ligeværdighed og er gensidigt ansvarlige og forpligtet over for hinanden – på tværs af alle skel.

Det er ikke Koranen, der undertrykker kvinder, men den patriarkalske tankegang, der i visse muslimske miljøer og kulturer sættes højere end Koranens vejledning. Der findes uanede mængder litteratur om dette emne på alle europæiske sprog – også på dansk.

Jeg hører til dem, der tror på, at Koranen er udtryk for Guds vejledning til menneskeheden, åbenbaret til profeten Muhammed i årene 610-632, og jeg har endnu aldrig været i karambolage med dansk lov og ret.

Ligesom mange andre tænkere har jeg i bøger, kronikker og kommentarer påvist, at Koranens vejledning sagtens kan fortolkes ind i samtiden uden at man behøver ændre en tøddel på den oprindelige arabiske tekst. Og jeg finder det fascinerende, at Koranen kan give mening i samfund, der er vidt forskellige fra 600-tallets Arabien.

Det handler om noget så enkelt som at læse Koranen som en helhed, med hjerte og forstand. Koranen opfordrer igen og igen menneskene til at bruge deres sunde fornuft og prøve at forstå vejledningen. Gud har givet os intellekt og handlefrihed, som vi skal bruge til gavn for det fælles bedste.

Den egyptiske tænker Mohammed Abdou (1849-1905) er bandlyst i konservative kredse, blandt andet på grund af sine udtalelser om fortolkningsfriheden: »Islam giver hverken kaliffer, kadier, muftier eller sheiker autoritet til at formulere regler og læresætninger, og det er ganske utilstedeligt, at de skulle kunne gøre krav på ret til at kontrollere den enkeltes tro eller gudsdyrkelse eller forlange af den enkelte at skulle forsvare sin personlige opfattelse af troen«.

Tro trives bedst i frihed, og den evindelige hetz mod islam og muslimer er med til at forhale den naturlige tilpasningsproces for de muslimer, der kommer hertil fra konservative, patriarkalske samfund. Tryk avler som bekendt modtryk – og det gavner sjældent den fredelige sameksistens.

Aminah Tønnsen er forfatter til blandt andet »Islam – Koran, Hadith Sharia«, og en bog om Koranen og kvinderne er på vej.