Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Inkassovirksomheder: Lad os hjælpe med at inddrive det offentliges enorme gæld

Det offentlige bør lade private inkassovirksomheder hjælpe med opkrævningen af offentlig gæld. Det er helt oplagt.

»Tal fra Dansk InkassoBrancheforening viser, at succesraten for privat opkrævning er så stor, at det potentielt kan minimere belastningen på den statslige inddrivelse med 60 pct. på udvalgte gældstyper.« Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Kristian Djurhuus

Berlingske skrev 16. august, at Rigsrevisionen nu har afdækket, at danskernes gæld til det offentlige sætter rekord med godt 118 mia. kr.

Det er fordelt på næsten en mio. borgere og virksomheder en fordobling på bare fem år. En stor del af løsningen kan være at lade private inkassovirksomheder hjælpe offentlige myndigheder og selskaber med opkrævning af gælden. Selve inddrivelsen, hvis opkrævningsfasen ikke fører til en frivillig aftale eller betaling, ville fortsat være overladt til Restanceinddrivelsesmyndigheden (RIM).

Branchen gør det effektivt. Tal fra Dansk InkassoBrancheforening viser, at succesraten for privat opkrævning er så stor, at det potentielt kan minimere belastningen på den statslige inddrivelse med 60 pct. på udvalgte gældstyper.

Med op mod 500.000 nye offentlige gældsposter om året vil private leverandører således kunne nedbringe mængden af sager, der sendes videre til statslig inddrivelse med 200.000-300.000. Allerede i dag har offentlige kreditorer, som f.eks. en kommune eller et offentlig ejet forsyningsselskab, mulighed for at samarbejde med en privat inkassovirksomhed om at opkræve restancer. Det sker desværre alt for sjældent, da offentlige kreditorer – modsat private kreditorer – ikke må pålægge skyldneren en del af omkostningerne ved opkrævningen. Dermed er det i mange tilfælde for dyrt og besværligt for den offentlige kreditor med en systematisk opkrævning af gælden.

»Målet er altid at finde en god frivillig løsning frem for blot at sende sagen videre til tvangsinddrivelse hos f.eks. fogedretten.«


For hver dag, hvor gælden ikke bliver aktivt opkrævet, falder sandsynligheden for, at pengene kommer ind. Erfaringer fra Dansk InkassoBrancheforening viser således, at »værdien« af gælden halveres efter bare tre måneder. En simpel regelændring, der skaber samme mulighed for offentlige kreditorer – som hos private kreditorer – for at lade skyldneren betale en del af omkostningen ved opkrævningen, ville betyde, at private
inkassovirksomheder i langt større omfang kan hjælpe det offentlige med at få skyldnerne til at betale. En succesfuld opkrævning indebærer typisk en række ressourcekrævende tiltag, som udsendelse af rykkeskrivelser, telefonisk dialog med skyldneren og håndtering af afdragsordninger i respekt for skyldnerens økonomi.

Målet er altid at finde en god frivillig løsning frem for blot at sende sagen videre til tvangsinddrivelse hos f.eks. fogedretten. Den ekspertise finder man i dag hos inkassovirksomhederne, der allerede udfører samme opgaver for mange private kreditorer. Opkrævningen er godt lovreguleret, så der eksisterer klare og helt faste regler for størrelsen af renter, rykkergebyrer og inkassoomkostninger. Inddragelse af inkassovirksomheder i den offentlige gældsopkrævning vil altså ske under ordnede og trygge forhold.

Branchen er klar og har ekspertisen til at hjælpe. Både til at sikre flere gode frivillige aftaler med det offentliges skyldnere – og til at sikre, at op mod 60 pct. færre sager sendes videre til den overbelastede inddragelsesmyndighed. Lad os komme i gang og få vendt udviklingen.